Af Tim Frank Andersen, chief digital officer, Charlie Tango

Klumme: Tim Frank Andersen kommer i 10 videoer ind på de digitale tendenser for 2021. Her er den første: Onlinespil er blevet en af de hurtigst voksende industrier på planeten. Og konkurrencen er hård mellem nye spilkonsoller og online platforme. Nye spillere som Amazon går ind på markedet i 2021. Få et overblik over, hvad der ser ud til at være en af de hotteste digitale krigszoner i det kommende år.

For første gang i syv år er vi vidne til lanceringen af helt nye spilkonsoller – fra både Sony (Playstation 5) og Microsoft (Xbok-serie X).

Og selvom de officielt blev lanceret tæt på jul i 2020, var det med et meget begrænset lager og næsten ingen spil, der udnyttede disse to nye kraftcentres enorme grafiske ydeevne.

Det betyder, at kampen mellem platformene kommer til at  finde sted i 2021. Baseret på de to maskiners specifikationer, kan vi forvente et kvantespring i grafikkvalitet for den næste generation af spil.

Syv år er meget lang tid at vente på ny hardware, så i mellemtiden er online-alt-du-kan-spise-spilplatforme dukket op for at tage konkurrencen op.

Google Stadia er en af de meget ambitiøse initiativer, hvor du kan vælge at betale et fast månedligt beløb (69DKK/måned for pro-adgang). Det giver dig online adgang til en række spil og nye tilføjes hver måned. Du kan også købe ekstra spil efter behov. Man kan streame videospil på op til en opløsning på 4K ved 60 billeder pr. sekund. Med udrulningen af 5G netværket og hurtigere fiberforbindelser vil 8K/120 FPS-support desuden blive tilbudt på et tidspunkt.

Og Google er ikke alene på streamingmarkedet for spil. Tjenesten konkurrerer med Sonys PlayStation Now og Nvidias GeForce Now. Microsoft har også en cloud-gaming tjeneste i beta lige nu.

Samtidig forventer Amazon at lancere konkurrenten Luna i 2021. Med deres AWS-platform i ryggen, kan Amazon meget nemt blive en skræmmende konkurrent.

Endelig har Apple lanceret Apple Arcade og selvom spillene er lidt mere simple, har man nu integreret spiltjenesten ind i deres nye interessante Apple One-abonnement, som med stor sandsynlighed bliver en stor succes i 2021.

Og som en sidste mulighed kan du altid købe et af de 30.000 onlinespil der er tilgængelige på platforme som fx Steam – og så ellers bare gå i gang med at spille med det samme.

Indsatsen er høj på spilmarkedet, og det er bestemt ikke blevet mindre under Corona: Ifølge Newzoo anslås det, at onlinespil, inkl. esport, vil nå en markant øget omsætning på 174 mia. dollars.

Og i 2023 forventes det at omsætningen stiger yderligere til 218 mia. dollars.

Spilmarkedet anses faktisk lige nu som en af de hurtigst voksende industrier der samtidig truer med at tage store bidder fra andre traditionelle underholdningsbrancher.

Så forvent en temmelig hård krig på spilmarkedet i 2021.  

 

Se videoen:

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club