HAP-studerende til bureauerne: Sådan får I en bedre forretningsforståelse

Henrik Jensen,
Brandse & Co.

Undersøgelse viser, at bureauernes forretningsforståelse er den primære årsag til kundetab. Men frygt ej. En gruppe HAP-studerende kommer nu dig og dit bureau til undsætning. Start med at stil dig selv spørgsmålet: Hvordan bliver du mere intim med din kunde?

I går var første dag på HAP-uddannelsens modul om danske bureauers forretningsforståelse! Vi talte om, at MyResearch gennem snart 10 år har undersøgt, hvorfor bureauer i Danmark taber og vinder kunder. Årsag #1 er bureauets forretningsforståelse!

Ifølge undersøgelsen siger 36 % af de danske bureaukunder, at forretningsforståelsen er den største udfordring i samarbejdet med bureauerne. I rapporten kommer kunderne også med gode råd til, hvor danske bureauer kan forbedre deres forretningsforståelse:

  • Forstå min virksomhed
  • Vær mere agil
  • Gør min dagligdag nemmere.

Det er de tre områder du skal arbejde med, forstå og radikalt ændre for at blive bedre til forretningsforståelse.

HAP-uddannelsen er for de (unge og) ambitiøse bureau-ansatte, og de har sammen fundet frem til deres bud på, hvordan danske bureauer kan blive bedre til forretningsforståelse.

De 12 studerende på tværs af ni forskellige danske bureauer har disse anbefalinger til de danske bureauer:

For det første skal bureauer blive bedre til at være intime med deres kunder. Mere face-time og mindre mail-time. Det handler om at arbejde aktivt med on-site begrebet.

Anbefalingen er at arbejde med en ”1-4-ordning”. De relevante bureauansatte skal bruge minimum en dag om ugen hos kunderne. Det skal ikke være mandag. Tirsdag er bedre. Så kan man nemlig bruge mandag til at gøre status. Og så skal der også være gennemarbejdede on-boarding programmer, hvor nye team-medlemmer lærer kundernes forretning at kende.

Hertil er ugentlige sprint er et af svarene på, hvordan man sikre bedre agilitet for danske bureauer: Hvor langt er vi kommet i den forgangne uge? Hvad skal vi lykkes med i den kommende uge?

Bureauerne skal også blive bedre til at allokere mere tid til ”tilgængelighed”, og vi skal afstemme forventninger og målsætninger for responstid.

Og endelig anbefaler de studerende, at danske bureauer laver mindre standardrapportering og bliver bedre til at spørge kunderne dagligt: Hvordan kan jeg gøre din dag nemmere?


De 12 studerende på årets HAP-uddannelsen.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning