Hvor er de kvindelige bureaustiftere?

Emilie Haugelund,
tekstforfatter

Hvordan kan det være, at så få kvinder stifter deres egne reklamebureauer, og selv skaber den forandring, de ønsker at se på bureauerne og i arbejdskulturen? Et arrangement satte tanker i gang – og de tanker følger her.

Arbejder du på et reklamebureau? Ja? Så tag et kig omkring dig på kontoret. Nej? Så snig dig ind til en kop kaffe et sted og foretag din egen feltundersøgelse. Der er en stor sandsynlighed for, at du ser flest mænd i den kreative afdeling. 

Og så undrer du dig måske lidt, for du har sikkert hørt, at der er flere kvinder end mænd ude på Kreativ Kommunikation, KK – og at vi har helt Ministerium for kreative reklamekvinder

hvor er de kvindelige kreative? Én af mange årsager kan være, at der er andre roller og arbejdspladser, som trækker mere i kvinderne. At vi simpelthen ikke vil spille på reklamebureauernes præmisser efter at have dyppet tæerne i deres rosé-pools, og derfor forlader branchen. 

“When you start your own agency, you can design it to work
exactly the way you want it to.”
– Cindy Gallop / OWNIT podcast / 29 August 2022

Tal fra USA viser, at 40% af alle virksomheder er ejet af kvinder. Tæt på ligestilling, så konklusionen må være at det er ikke fordi, kvinder ikke vil eller kan starte en forretning. Men kun 1% af de amerikanske reklamebureauer har en kvindelig grundlægger. Hvorfor styrtdykker tallet i vores branche? 

Jeg har ikke de nøjagtige tal for den danske reklamebranche, men en lignende tendens gør sig gældende, når vi kigger rundt på ejerne af bureauerne. 

Clara Prior-Knock og Clare McNally fra Ministeriet for Kreative Reklamekvinder undrede sig også, så de afholdt for nylig et event om emnet. 

Her fortalte Lotte Jakobsen (Accenture Song), Peter Metcalfe (The Unicorn) og Nicolai Stahl (Accenture Song) om, hvordan det er at starte et bureau. 

Den italienske middag
Vi kender den ofte fortalte historie om, at mænd gerne søger et job, når de opfylder 60% af kravene, mens kvinder kun søger, når de opfylder 100% af dem. Og det er måske her, vi rammer noget af det, der holder kvinderne tilbage fra at starte deres eget bureau. 

Skal bureauet være den perfekte 10-retters Michelin-oplevelse med fuld vinmenu og et omfattende hold af tjenere. Eller vil man have middagen med det milde kaos, tomatsovs på dugen, lækker mad på tallerkenen, masser af vin i glassene og folk, der griner og hygger sig?

”Den italienske middag-mentaliteten” kalder Nicolai Stahl den, og han ved godt, hvad han selv ville vælge. 

Det behøver ikke være perfekt for at være godt. Og det er en god ting at have i mente, hvis du drømmer om at grundlægge dit eget bureau. For i princippet, er alt du behøver for at starte, en tusch, papir og en laptop. Og så selvfølgelig det formelle papirarbejde, men der er med garanti en youtube-video guide om den slags. 

“If your agency fails? Who gives a shit.
It doesn’t mean you have failed”
– Peter Metcalfe, The Unicorn

”Maybe she’s born with it”
Der er sikkert mange kvinder (og mænd), der kan relatere til Maybelline-sætningen, når det kommer til entreprenørskab – at det er en form for drive og overmenneskelig viden, man enten er født med eller ikke. 

Men vi må kigge os selv alvorligt i spejlet og minde os om, at kulturelle normer og samfundsstrukturer i århundreder har fortalt os, hvad der forventes af os – baseret udelukkende på vores køn. Det er ikke et gen, du enten har eller ikke har arvet fra din oldemor. Det kan læres. Så hvis du drømmer om at starte dit eget reklamebureau: Go for it!

Tag springet 
Det var, hvad Clare McNally og Clara Prior-Knock gjorde i 2019. De stiftede ikke deres eget bureau, men initiativet Ministeriet for Kreative Reklamekvinder. Sammen med Cathrine Understrup, som har designet Ministeriets visuelle identitet, fik de skabt et fællesskab samt et større kendskab til den haltende ligestilling i reklamebranchen og skæve kønsfordeling i de danske juryer.

Hvis tilløbet til at stifte dit eget kan virke langt og hårdt, så begynd med at troppe op i Ministeriet. Det har over 500 følgere i deres åbne gruppe på Facebook og flere end 200 medlemmer. 

Ministeriet er et sted, hvor jeg føler mig spejlet, hvor jeg har mødt rollemodeller og hvor jeg mærker, at de udfordringer, jeg selv støder på i branchen, vækker genklang hos andre. 

Det er et sted hvor vi ser, at vi ikke kun er en lille håndfuld kreative reklamekvinder derude, men mange. Det er et utroligt vigtigt rum for mig at have, og jeg glæder mig til at se, hvor det nye hold af kreative reklamekvinder – der netop har afløst Clare og Clara – tager Ministeriet hen.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning