Af Hanne Feldthus

Op- og nedture i Cannes 4: Den danske reklamebranche er blevet anonym. Vi kender ikke de kreative chefer og ved slet ikke, hvad de står for. Men der må være en derude, som vil noget mere end at gå på arbejde.

Før i tiden var det almindeligt, at man satte sit navn på døren, når man åbnede et bureau. Tænk blot på Ogilvy, Leo Burnett, DDB Nedham og Saatchi & Saatchi.

I dag har vi glemt det, men de store kæder var engang små virksomheder grundlagt af levende mennesker af kød og blod, der satte alt på et bræt for at åbne et bureau baseret på visioner om at kunne tilbyde stor kreativitet.

Sådan var det også herhjemme, jeg nævner i flæng Henriksen & Sieling, Nielsen, Mikkelsen & Duus, Ibsen og Pharmo, Zangenberg og Lembourn. De er alle blevet opkøbt og har i dag andres navne på døren. De er blevet til kæder. Og de er blevet anonyme.

Og sjovt nok er der ikke mange, der i dag vælger at sætte eget navn på døren. De kalder sig alt muligt andet: Mensch, Responsive, Brandhouse, Hello Group, Bocca, Creuna, Very og så videre.

Det hele er på en eller anden måde blevet så anonymt og virksomhedsagtigt – måske ligefrem funktionæragtigt.

Folk går på arbejde og passer den daglige dont, men vi kender dem ikke længere. De har ikke en stemme i markedet, hvor de inddrager os andre i deres passion. Når jeg kigger ned over bureaulisten, kan jeg kun nævne navnet på ganske få kreative chefer.

Så meget desto mere opmuntrende var det at høre et seminar i Cannes arrangeret af Thenetworkone, som er en sammenslutning af uafhængige bureauer. Her optrådte 3 karismatiske grundlæggere.

To af dem var i øvrigt kreative, og de havde ild i øjnene, store visioner og betragtelig succes. De var den slags mennesker, som opleves som ustoppelige i deres mission. En mission de havde sagt deres gode chefjob i de store netværk op for at kunne leve ud.

De var ægte entreprenører. De ville sætte en ny standard i kunsten at løfte reklame til brandet content.

Hvis vi skal løfte det kreative niveau i Danmark, har vi brug for den slags fyrtårne, som kan vise vejen og animere både andre kreative og kunderne til at gå efter noget mere og større.

Jeg kan blot henvise til, hvad der er sket i restaurationsverdenen, hvor Claus Meyers ihærdig- og risikovillighed har frembragt en Rene Redzepi, hvis visioner på egne vegne har løftet en hel branche til internationale højder.

Og det haster, for vi skal huske, at det har taget 10 år for kokkene, og det kommer sikkert ikke til at gå hurtigere for bureauerne, når man tager det nuværende niveau i betragtning.

Altså vi har brug for en iværksætter med forstand på at drive virksomhed og en kreativ med ustyrlige ambitioner. Før de mødes kommer der efter al sandsynlighed ikke til at ske alverden.

Til gengæld er jeg overbevist om, at I findes derude.

Links til dem med ild i øjnene:

Mike Sheetal fra Ultrasupernew i Japan – se mere her: http://ultrasupernew.com/

Gonzales Figaro fra D6 i Spanien – se mere her: http://www.welovead.com/en/agency/details/a63DhrpC#by_update

David Baldwin fra Baldwin& i USA – se mere her: http://www.baldwinand.com/

Hanne Feldthus er fast klummeskribent på Bureaubiz. Hun har udgivet bøgerne: “En arbejdsnarkomans bekendelser” og “Den stensikre vej til fiasko” og arbejder herudover som selvstændig kommunikationsrådgiver og branding-ekspert efter 12 år som strategisk direktør på reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners.

Hanne@hannefeldthus.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club