Kære Steffen
Jeres bureau blev født ind i den nye tid, på et tidspunkt hvor paradigmerne ændrede sig hastigt.
I rummer en lang række af de væsentligste specialist områder og du har tidligere hyldet de faglige siloer som en forudsætning for at få skabt nye kompetencer. Nogle vil dog hævde, at de også skaber pyramider som har vanskeligt ved at co-create og at de derved ødelægger muligheden for at skabe sammenhængende og samspillende løsninger.
I har også haft succes med at få tiltrukket stærke folk og få skabt det partnerskab, som man ser på mange bureauer, så I kan fastholde dem.
På mange måder kunne det udefra se ud til at være en ideel konstruktion. Et godt kompetence mix og en god balance imellem forretningsmæssige og kreative leverancer. Et bureau med mange facetter.
Jeres succes kan da også kun avle respekt. I er røget til tops i bureauanalysen og selv om I også har mærket krisen, har I alligevel haft overskud til at agere offensivt.
I får mere end broderparten af de kreative awards og vi er stadig mange der ryster på hovedet af IKEA’s skift sidste år.
En eller anden, måske en journalist, har citeret dig for at ønske, at Hjaltelin og Stahl kunne blive det bedste fra to verdener. Det kreative fra Partners og det strategiske fra Kunde. Er det stadig et mål og er disse to bureauer stadig forbilleder?
Når man ser jeres output og kundetrafik, så kan man godt blive i tvivl. I får mange kunder ind, men der ryger også nogen ud. Og udover IKEA, har I vel heller ikke decideret overrasket med noget kreativt.
Tror du at den partner og silo struktur I har valgt, med mange døre ind, på positiv vis skaber et godt fundament for at lave relevant kreativitet, der fungerer bredt på alle mediegrupper? Eller er siloerne blevet et problem, så løsningerne savner sammenhæng?
Er satsningen på supplerende kompetencer endt i et politisk vildnis med for mange små kongedømmer, hvor ansvaret for produktet er blevet diffust, hvor både de interne og eksterne møder er overbefolket og hvor for stor mund og for små ører slår de gode ideer ihjel, før de rammer kunden?
Hvilke typer bureauer tror du kommer til at skabe fremtiden i branchen. Og tror du dybest set kreativitet, som Creative Circle tolker det, bliver et afgørende parameter? Eller synes du at ideen som kongen er et udlevet ideal?
Mange spørgsmål, men du driver også et stort bureau.
Læs svaret fra Steffen Hjaltelin og Nicolai Stahl her