Af Jesper Strøm Madsen, kreativ direktør og partner i Frankly

I en digital tid, hvor virksomheder indsamler data om alt og alle, og alting bliver målt og vejet, er det kreativiteten, der skaber fremdrift og nye markeder for virksomheder.

Virksomheder samler data ind i rå mængder. Det er da også sund fornuft at fokusere på data, der identificerer udfordringer og skaber fokus for ledelsen eller føder machine learning algoritmer, der kan spå om fremtiden. For data kan skabe overblik, optimere og effektivisere forretningen – alt sammen dyder, der påskønnes på direktionsgangen.  

Det er det kreativitet kan: få problemløsning til at se enkel ud.

Spørgsmålet er bare, hvornår data reelt også udvikler forretningen?

Det vil jeg være så ubeskeden at mene kun kan lade sig gøre, hvis man kombinerer data med kreativitet. Data giver viden, og kreativiteten forløser den viden.

Kreativitet er evnen til at kondensere en kompleks problemstilling til noget enkelt og brugbart, der giver mening for en gruppe mennesker. Og når man kan omsætte viden og indsigt fra data på en kreativ måde, opstår der unikke løsninger, der ser så åbenlyse og lette ud.

Det er det kreativitet kan: få problemløsning til at se enkel ud.

Helt forenklet handler det om at forstå mennesker – de bedste kreative løsninger kommer som en udledt effekt af indsigten i, hvordan mennesker tænker og agerer.

Men kreativiteten skal på banen tidligt i forløbet. Når ledelsen har tygget sig igennem den store 250-siders analyse, får man enten bekræftet sine anelser eller nye indsigter. Ofte er der lavthængende frugter i form af logisk optimering og besparelser.

Men hvad skal der til for, at den viden bliver omsat til reel positiv udvikling af ens forretning?   

Hvad enten den viden man får skal bruges internt mod medarbejderne eller eksternt mod kunderne, er det, når det kreative koncept – altså den åbenlyst gode idé –  bliver til, at det bliver klart for alle, hvad indsigten kan og skal bruges til.

Helt forenklet handler det om at forstå mennesker – de bedste kreative løsninger kommer som en udledt effekt af indsigten i, hvordan mennesker tænker og agerer. Og data kan via kreativitet blive oversat til menneskelige behov, der igen kan være med til at drive forretninger hen til nye spændende steder. På mange måder den samme problemstilling som teknologi altid har haft. Hvis ikke den kan omsætte til et menneskeligt behov, forbliver den ligegyldig.

Hvis man tør lade kreativiteten styre mere og og tør være mere modig, vil man kunne nå frem til løsninger, der er helt anderledes end konkurrenternes. 

Kreative virksomheder er modige virksomheder
Virksomheder, der sætter kreativitet højt, og som prioriterer at have designtænkere højt oppe i hierarkiet, tiltrækker både medarbejdere og kunder.

Det kræver mod hos virksomhederne at tage beslutninger, der måske ikke altid følger en konventionel tankegang, men som tager udgangspunkt i anderledes tænkning, nye perspektiver eller en alternativ tilgang til udfordringerne. 

Hvis man tør lade kreativiteten styre mere og og tør være mere modig, vil man kunne nå frem til løsninger, der er helt anderledes end konkurrenternes. 

Begreber som design thinking og ideation har været fremtrædende i maskinrummet hos de tech giganter, der i dag præger verdens børsmarkeder og vores hverdag som forbrugere. Her spiller data bestemt en afgørende rolle, men løsninger bliver konstant udfordret med kreativ kraft for både at møde og skabe behov. 

Så, i hvilken retning kunne du tænke dig at se din virksomhed: I samme retning som de andre – eller i sin helt egen retning?

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer