Af Lone Sivebæk, digital consultant

Her får du en 6-trins begynderguide til content marketing.

Nutidens forbrugere er langt mere krævende end for bare få år siden. Vi pris- og faktatjekker de produkter, vi er på udkig efter. Vi afsøger muligheder, og vi forholder os generelt langt mere kritisk til vores omverden. Vi er væsentligt mere informerede og specifikke i det indhold, vi søger efter og de budskaber, vi gider forholde os til.


Content is king. Det ved rutinerede branchefolk efterhånden godt, men hvis man starter helt fra bunden, er det godt med nogle basale retningslinjer for udvikling af det rette indhold til de rette målgrupper og kanaler.

De fleste vil nok mene, at vi kan skyde en stor del af skylden på finanskrisen, hvor særligt købsadfærden for alvor blev ændret. Vi blev mere økonomisk bevidste, krævede gennemsigtighed, og da det med digitaliseringen blev endnu lettere at afsøge forskellige muligheder, tog det fart.

Ny virkelighed
Godt hjulpet på vej af de sociale medier har digitaliseringen langsomt medført, at det ikke længere er virksomhederne, der bestemmer, hvad vi skal se og interagere med, og hvornår. Vi taler derfor også om, at virksomhederne ikke længere ejer et brand. Det tilhører forbrugerne. Og sammen med de sociale medier er der også opstået et kæmpe forbrugersystem, hvor eneste valide valuta er tillid, gennemsigtighed og anerkendelse.

Derfor er det også essentielt for virksomheder og brands at tilpasse deres markedsføring til denne virkelighed. Og det er her, content marketing spiller en vigtig rolle, da content marketing udspringer af forbrugernes behov. Content marketing handler, kort fortalt, om at producere indhold, som kan berige brugerne. Dvs. indhold, som brugerne af egen fri vilje vil engagere sig med.

Og hvordan gør man så det?

Du kan tage med på Content marketing bootcampen i oktober og lære, hvordan du producerer værdifuldt indhold til dine brugere.

Hvordan kommer du i gang?
Den rette content marketing-strategi er vigtig, så den må ikke overlades til tilfældigheder. Men det kan være svært at starte, hvis man aldrig har beskæftiget sig med det før. Få et overblik over processen med nedenstående seks-trins begynderguide til content marketing.

1: Start med målsætningen
Hvad er målet med indsatsen? Hvad vil I opnå? I starten kan det være svært at fastsætte konkrete KPI’er, specielt hvis arbejdet med content marketing ligger langt fra jeres eksisterende markedsførings- og kommunikationsindsats. Forsøg dog at formulere målene så konkret som muligt. Det gør både processen og arbejdet lettere at følge og evaluere.

2: Få opbakning fra toppen 
Marketing- eller kommunikationsafdelingen står ofte alene med ansvaret for implementering af content marketing-indsatsen. Men content-kultur går på tværs af virksomhedens afdelinger, og en central forudsætning for en vellykket implementering er tillid og opbakning fra ledelsen og centrale medarbejdere.

3: Afklaring af ressourcer, både de økonomiske og de menneskelige
Har I de rette personer til opgaverne? Har de personer tid til at løfte opgaverne? Hvad er den økonomiske ramme for timeforbrug, content-produktion, håndtering, implementering, distribution.

4: Hvem er målgruppen?
Sæt jer grundigt ind i målgruppen, inden I kaster jer ud i projektet. Brug indsigter til at segmentere den målgruppe, I ønsker at kommunikere med. Content marketing handler om at berige brugerne, og med indsigter og solidt kendskab til målgruppen bliver du hele tiden mindet om det vigtigste i din kommunikationsindsats: relevans.

Når du har den del på plads, opstår interessen, anerkendelsen og tilliden fra dine kunder. Det er de væsentligste kerneværdier, som i sidste ende gør kunderne mere tilbøjelige til at kvittere med fx et like af dit opslag på Facebook, køb af dit produkt i webshoppen, omtale af din forretning, eller hvad der nu er målet.

5: Hvor er målgruppen til stede?
Det er vigtigt, at jeres indhold distribueres der, hvor målgruppen er til stede, så det bliver set. Måske skal der lægges en strategi for kanalmix- og distribution inden launch.


Indholdet skal ud, hvor målgruppen er. Sørg for at klarlægge strategien for hvert medie, så det er bedst muligt tilpasset platformen.

6: Lav en god gammeldags projektplan og kom godt fra start
Hvornår har I tid til at søsætte projektet? Hvad er realistisk i forhold til det eksisterende årshjul, og hvilke milepæle skal i bogen?

Selvom content marketing kan lyde som endnu et smart buzzword, en døgnflue, så har det som begreb aldrig været mere aktuelt, hvis du ønsker at bygge relevante og langsigtede kunderelationer. Så hvis det kan være svært at prioritere, hvor der skal sættes ind, hvilke indsatser der er de rigtige i den konstante digitale udvikling, er content marketing et godt sted at starte.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club