Af Tom Lundquist, partner og kreativ direktør, fireball

Kreativ direktør i Fireball, Tom Lundquist mener, at Volvo er på farlig grund ved at slå på den svenske nationalfølelse, når man markedsfører en kinesisk-ejet bil og en fodboldspiller med kroatiske og bosniske aner.

Under temaet Made by Sweden lancerede Volvo lørdag aften den nye XC70. Hovedpersonen i kampagnen er Zlatan Ibrahimovic, et andet svensk nationalikon, og det er noget svenskerne kan forstå. Et døgn senere havde filmen rundet over en million visninger på Youtube.

Det er på alle mulige måder en fantastisk film, som Forsman & Bodenfors har skabt, og jeg forstår kun alt for godt det strategiske motiv, men det ændrer ikke ved kendsgerningen: Volvo er ikke svensk. Volvo er kinesisk. Produktionen er spredt over det meste af verden, og en svensk bekendt fortalte mig for nylig, at chefdesigneren er hollænder. Made by Sweden…?

Zlatan er der godt nok heller ikke meget Kalles Kaviar over. Han har kroatiske og bosniske aner, spiller for Paris Saint Germain, og når han en indimellem stiller op for det svenske landshold, synger han konsekvent ikke med på nationalmelodien, som i en let omskrevet version udgør soundtracket til filmen. Money talks.

Det interessante er, at Volvo langt fra er det eneste nationale klenodie-brand, der i disse år sælger sjælen til udenlandske investorer. Det sker i stor målestok. Tag bare Georg Jensen, som kapitalfonden Axcel sidste år solgte til en mellemøstlig kapitalfond med kinesiske interesser, og Royal Copenhagen, der i dag  er ejet af finske Fiskars. Meget af Royal Copenhagens produktion er flyttet ud til Thailand, og de tider hvor damerne sad på Frederiksberg og håndmalede det musselmalede porcelæn er for længst forbi. På en del af Royal Copenhagens produkter bliver dekorationen i dag trykt på.

Det er der i sig selv ikke noget som helst galt i. Men når man bliver ved med at slå på nationalfølelsen og markedsføre produktet i autenticitetens hellige navn, er man på farlig grund. I en verden, der bliver mere og mere transparent, er troværdighed omkring produktet altafgørende. Bliver du taget i en lidt for let omgang med sandheden, tager det ikke mange øjeblikke at få en shitstorm på nakken på de sociale medier.

Spørgsmålet er, om Volvo med troværdighed kan påstå, at XC70 er Made by Sweden? Objektivt set er det ikke hele sandheden. Havde man så i det mindste holdt sig til at sige; Born in Sweden. Men måske vil svenskerne gerne bedrages, for der er få ting, de elsker mere end Volvo og Zlatan. Det skulle da lige være Kalles Kaviar.

Se videoen her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club