Af Christian Jensen, advokat i Creative Club og GRAKOM

Juristens hjørne: Greanpeace har anmeldt Mercedes Benz for at vildlede ved at fremhæve, at man alene anvender vedvarende energikilder på de fabrikker, hvor bilerne produceres. Bilproducenten afviser kritikken. GRAKOM og Creative Clubs jurist mener heller ikke ubetinget, at der er tale om vildledning.

Ifølge DR har Greenpeace Danmark anmeldt Mercedes Benz til Forbrugerombudsmanden for greenwashing. Det fremgår af en artikel bragt på dr.dk den 30. januar 2022.

Greenpeace er af den opfattelse, at bilproducenten vildleder ved at fremhæve, at man alene anvender vedvarende energikilder på de fabrikker, hvor bilerne produceres, idet tiltagene har en begrænset klimagevinst for bilerne. Greenpeace hæfter sig ved, at den erhvervsdrivende anvender billeder af natur og vindmøller, og bruger ordet ”miljøvenlig”.

Bilprocenten afviser kritikken og henviser til, at man klart oplyser, at tiltagene omhandler anvendelse af vedvarende energi på fabrikkerne.

Forbrugerrådet Tænk anser bilproducentens anvendelse af begreberne ”certificeret miljøvenlig” og ”CO2 neutral” for vildledende. Bilproducenten kalder selv disse udsagn uheldige, og at formuleringen kan opfattes anderledes end tiltænkt, når der tages ud af kontekst.

Efter min vurdering er de fleste udsagn i den kampagne, som artiklen henviser til, formuleret som ambitioner, planer, visioner og målsætninger. Hvis den erhvervsdrivende har dokumentation herfor og følger disse planer, er der vel ikke tale om vildledning. Tilsvarende er der heller ikke tale om vildledning, når man markedsfører sig på, at ens fabrikker kun anvender vedvarende energi, forudsat den erhvervsdrivende kan dokumentere udsagnet.

Det udsagn som potentielt synes mest oplagt vildledende er, følgende:

”Fremtidens bilfabrik er digital, fleksibel og frem for alt grøn. Og så findes den faktisk allerede. Factory 56 i tyske Sindelfingen er blandt verdens mest moderne produktionsfaciliteter, hvor modeller som eksempelvis den ny S-Klasse bygges”.

Udsagnet fremstår som en generel påstand om en ”grøn fabrik” uden nærmere begrebsmæssig afgrænsning, hvilket så må forudsætte, at den erhvervsdrivende ud fra en livscyklusanalyse kan dokumentere, at fabrikken ikke har nogen miljøpåvirkning.

Links

Artiklen på dr.dk:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/mercedes-vildleder-forbrugerne-med-groen-kampagne-mener-flere-organisationer

Den erhvervsdrivendes kampagne:
https://www.mercedes-benz.dk/passengercars/the-brand/sustainability/stage.module.html

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club