Af Tim Frank Andersen, chief digital officer, Charlie Tango

Klumme: Tim Frank Andersen kommer i 10 videoer ind på de digitale tendenser for 2021. Her er den anden: Pandemien har banet vejen for no touch-teknologier. Fremtiden tilhører dem, der giver forbrugerne mulighed for at betale med deres stemme eller med et smil.

Under pandemien har vi lært at undgå enhver form for unødvendig kontakt – fysiske kontakter, dørhåndtag og dankortterminaler – for at mindske risikoen for infektion.

Men det kan være svært i det samfund vi har med touchskærme og andre knapper, der skal trykkes på for at indtaste koder etc.

Heldigvis har pandemien banet vejen for et boost inden for no touch-teknologier.

Talegenkendelse er forbedret dramatisk de seneste par år, selv for et lille sprog som dansk. Google Nest Hub er et godt eksempel på en berøringsfri hjælp til dit hjem, der taler glimrende dansk.

I USA har Exxon implementeret Amazons nye stemmebaserede ’betal for gas’-løsning direkte ved pumpen på mere end 11.000 tankstationer.

Men forestil dig at gå ind i en elevator og sige: “5. etage, tak” i stedet for at trykke på en tvivlsom knap, eller at få ting fra en salgsautomat ved at tale til automaten. Hvor afregningen sker ved at kigge ind i et kamera og ’betale med et smil’.

Biometriske løsninger som ansigtsgenkendelse er en anden teknologi, der eliminerer enhver form for berøring – fra at få adgang, åbne døre eller komme igennem security og paskontrol i lufthavnen. Og selvfølgelig identifikation i en betalingssituation.

Da vi praktisk talt ikke har været i stand til at bruge fysiske penge i 10 måneder, har digitale betalingsløsninger af enhver art og wallets som Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay oplevet en enorm vækst i 2020 – og adfærdsændringen ser ikke ud til at være midlertidig, fordi ingen længere ønsker at give eller modtage kontanter eller kreditkort.

Skiftet er allerede sket i Kina, hvor 95 % af alle transaktioner sker gennem berøringsfri mobilbetalinger ved hjælp af en lavteknologisk løsning som QR-koder eller en biometrisk løsning som ‘betal-med-et-smil’.

I vores del af verden holder vi os til kreditkort et stykke tid endnu pga den vellykkede udrulning af kontaktløse betalinger i butikkerne. Dog skal du stadig indtaste din pinkode, hvis beløbet er over 350 kr.

En ny type biometrisk betalingskort løser dette problem. Ved at integrere en fingeraftryksscanner direkte på betalingskortet opnås en række fordele:

  • Stærkere sikkerhed. Det biometriske fingeraftryk gemmes kun på kortet for at sikre, at kortindehaverens data er beskyttet.
  • Hardwareopgraderinger er unødvendige: Det biometriske kort er designet til at være kompatibelt med allerede eksisterende betalingsterminaler, som accepterer kontaktløse eller chipbaserede betalinger rundt omkring i verden.
  • Selvopladning: Den biometriske sensor bliver ladet op af betalingsterminalen, hvilket sikrer, at der ikke er behov for batteri eller for at genoplade kortet.

Biometriske betalingskort har det seneste år opnået flere vigtige milepæle. Teknologien har opnået certificering fra større betalingsnetværk, omkostningerne ved teknologien er faldet og fremstillingen er blevet enklere.

De første kommercielle biometriske betalingskort er nu udstedt i Frankrig af teknologivirksomheden Thales og den svenske børsnoterede biometri-virksomhed Fingerprint. Det biometriske betalingskort passer perfekt til et nyt kontaktløst paradigme drevet af Covid-19. Så forvent en bredere udrulning i Europa i løbet af 2021.

Men hvis kunderne ikke kommer til dig, er du nødt til at tænke innovativt.

WeltMeister – en af Kinas mange nye elbilsproducenter, ændrede deres kundetilgang til en zero-touch salgsstrategi under corona. De gjorde det muligt for potentielle kunder at designe en bil interaktivt gennem livestreaming direkte med salgsfolkene, og derefter bestille en testkørsel leveret hjem til dem selv. Resultaterne var gode: Ved lanceringen havde godt 3.000 kunder betalt et indskud til den nye 2020-model.

En anden startup, Moviebill, som normalt laver AR-oplevelser for biografer, ændrede deres fokus til at udvikle Augmented Reality-løsninger til flyindustrien, såsom security-kort, toldfrie magasiner og menuer i flyene.

På den måde kan luftfartsselskaber slippe af med potentielle infektionskilder og passagererne kan få adgang til disse dokumenter direkte på mobiltelefonen ved at scanne en kode eller flyselskabets logo.

Der udvikles også nye interessante no-touch sundhedsløsninger. Den danske virksomhed UVD Robots, har udviklet en fuldstændig autonom robot, der desinficerer alt på hospitaler, kontorer, hoteller, lufthavne, krydstogtskibe og storcentre uden nogen menneskelig kontakt. Og uden brug af kemikalier. Blot ved at bruge ultraviolet lys er robotten i stand til at slå næsten 100 procent af alle bakterier og vira ned bare ved at bevæge sig rundt i lokalet.

Set fra et forbrugerperspektiv er den nyeste generation af smartphones fra Huawei (Honor 4 pro) også spændende. Den kommer med en indbygget infrarød sensor, der lader dig måle din temperatur uden at røre, så du kan kontrollere om du har feber, mens du er på farten. Og listen med eksempler fortsætter.

Jeg tør godt forudsige en stor fremtid for alle teknologier, der reducerer friktion og frygt ved at fjerne behovet for fysisk kontakt.

Så tænk over, hvordan I kan eliminere berøring i jeres produkt eller i jeres ydelse ved hjælp af disse nye teknologier.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club