Af Ogilvy

Klumme: En fremsynet ener, mentor og menneskekender. Sådan mindes bureauet Nelly Andersen, der gik bort i sidste uge. Læs mindeordene fra nuværende og tidligere Ogilvy-topfolk her.

I sidste uge mistede Ogilvy, og hele marketingbranchen, én af sine helt store og toneangivende personligheder. På det, der ville have været David Ogilvys 110-års fødselsdag, gik chief client officer, Nelly Andersen, bort efter kort tids kræftsygdom.

I mere end 30 år har Nelly været med til at definere Ogilvy i hele verden. Internationalt var Nelly kendt som The Viking Queen. Hun var nemlig fra Aarhus, hvor hun startede sin karriere inden for reklamebranchen for at fortsætte den hos Ogilvy & Mather Direct i København.

Allerede dengang havde Nelly stærke og modige holdninger og satte sig for at rykke Ogilvy fra plads nummer 57 til top-5. Derefter gik turen til en stilling som landechef for Ogilvy i Stockholm, så til EMEA som CEO for RMG Connect og til sidst New York som Chief Client Officer.

Hele vejen igennem var Nelly meget tydelig i forhold til, hvad hun ville, og hvordan det skulle opnås. Hun sagde tingene ligeud, men med stor respekt for det enkelte menneske. Hun gik forrest for at flytte kunderne derhen, hvor de gerne ville være, samtidig med, at hun havde et enestående internt fokus på Ogilvys medarbejdere.

For både Ogilvy Danmarks tidligere og nuværende landechefer har Nelly efterladt et markant aftryk. 

”Nelly var en ener. Hendes vid, mod, internationale udsyn og sunde fornuft var noget helt særligt. Og der fandtes kun én Nelly, som alle, høj som lav, mødte. Hun så længere fremad end de fleste og kunne ikke rystes af bump på vejen. Hendes evne til at tage kunderne i hånden gennem en dyb forståelse for deres forretning var ganske unik, og hun kunne, om nogen, samle mennesker omkring sig med spot på muligheder – begrænsninger var for alle andre” siger tidligere Ogilvy Danmark,  Karen Østergaard, der var CEO fra 1995-2009.

Jimmy Schougaard, der var CEO for Ogilvy Danmark fra 2009-2012 og global head of customer engagement & commerce fra 2012-2020, som også have fornøjelsen af at arbejde sammen med Nelly i New York, siger:

”Nelly var først og fremmest en stærk menneskekender.  Hun kunne læse både kunder og kolleger og bruge den forståelse til at skabe stærke, vidtrækkende partnerskaber mellem brands og Ogilvy. Hendes jyske, kølige ro og afvæbnende facon gjorde Nelly til en centrifugalkraft, som kunder og kundeansvarlige blev draget af. Hendes dør var altid åben, og der er næppe en leder i Ogilvy, der ikke har spurgt Nelly til råds. Selv ønskede hun aldrig at være i centrum eller få æren for noget. For Nelly handlede det om at hjælpe andre med at gøre det godt… at Ogilvy gjorde det godt.”

Pia Tandrup, der var CEO for Ogilvy Danmark fra 2012-2019 mindes Nelly som ”en institution i Ogilvy, respekteret, afholdt og fuld af anekdoter. Trods mange år i en international organisation bevarede Nelly den særlige danske ligefremhed og uimponerethed, som kan være svær for udlændinge at forstå. Men kombineret med hendes store omsorg og interesse for andre gjorde det hende til en ener og en stjerne i Ogilvy.”

Nuværende CEO for Ogilvy Danmark, Morten Frederiksen, istemmer:

”Nelly var central i udviklingen af Ogilvy og ikke mindst i, hvordan topledere skulle håndtere kundernes behov. Jeg oplevede selv tilbage i 2014, hvordan Nelly blev hentet ind på Ogilvy’s Management Development Programme for at dele sin viden og erfaring med 20 ledere fra EMEA. Alle var imponeret over hendes tilgang, og i dag er det tydeligt, at hun allerede dengang forudså markedets udvikling og kundernes behov på meget imponerede vis. Hun fortjener vores allerstørste hyldest og respekt og vil blive savnet af os alle.”

Nelly vidste godt, at livet ikke altid var fair. Men hun vidste, at det var fuld af muligheder og forstod at udnytte dem. Æret være Nellys minde. Vi vil fortsætte med altid at gøre vores allerbedste, som Nelly ville have ønsket.

Penge til kræftforskning
Det var ligeledes Nelly’s ønske, at der blev stiftet en mindefond i hendes navn med det mål at  samle penge ind til kræftforskning i Kræftens Bekæmpelse. Skulle man ønske at donere, kan det ske til:

Danske Bank
Holmens Kanal afdeling
Holmens Kanal 2
1090 København K
SWIFT-BIC: DABADKKK
IBAN: DK16 3000 0000 00 1155

Besked til modtager: ’Nelly Andersen’

Der vil blive afholdt mindereceptioner for Nelly i både England og USA, når COVID-19-restriktionerne tillader det.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club