Politisk kampagneføring: Østergaards østrigske lidenskab

Timme Bisgaard Munk,
chefredaktør

Niels Christiansen,
journalist

Nu kommer Grace Pardy. Reklamesuccesen, som forstår vælgernes følelser. Men kan hun få os til at føle Morten Østergaard? Næppe.

Hvad er ligheden mellem kamæleoner og Det Radikale Venstre? De kan skifte farve når som helst, siger man. Men kan partiet og Morten skabe følelser? Ja, siger partiformanden Morten Østergaard.

Det hemmelige våben er den østrigske reklameguru Grace Pardy. Hun vil tale til følelserne. Nu skal vi føle Morten. Nu skal den følsomme radikale vælger vækkes.

De mest flippede idealistiske vælgere har fået et bedre alternativ i Alternativet. Mens de rigeste og liberale har fået deres eget parti. Resultatet er, at der ingen eller få radikale ”midter”-vælgere tilbage til Morten.

Dead-Morten-Walking
Tidligere marketingchef Grace Pardy var hjernen bag det østrigske parti NEOS’ succesfulde valgkampagne. Håbet er, hun kan gentage successen for Morten Østergaard ved næste folketingsvalg.


Her er Grace Pardy. Kvinden, der skal redde Morten.

Det er ikke let at være Morten. Onde tunger kalder ham Dead-Morten-Walking med inspiration fra Zombie Tv-serien The Walking Dead. Han virker bare dårlig og er i defensiven. Partiet er i krise, og i kulissen venter Morten Lidegaard på det kommende katastrofevalg.

De Radikale er ellers en kæmpe inkubator-succes. Intet parti har som De Radikale disruptet sig selv og skabt to succesrige kloner, nemlig Alternativet og Liberal Alliance.

Det er bare også problemet.

De mest flippede idealistiske vælgere har fået et bedre alternativ i Alternativet. Mens de rigeste og liberale har fået deres eget parti. Resultatet er, at der ingen eller få radikale ”midter”-vælgere er tilbage til Morten.

Lidenskabelige radikale budskaber
Som altid, når det er politikken og partiet, der er problemet, tror man, at problemet er kommunikationen og kampagnen. Ergo skal en ny international reklameguru føre kampagne og kommunikere Morten ud af problemerne.

Det hemmelige redskab er en ny kommunikationsmodel, og metoden centrerer omkring følelser. Østrigske Grace Pardy befinder sig i det psykografiske metode-land.

Her er de klassiske vælger-undersøgelser erstattet af åbne spørgsmål og følelsesinput. Disse input omsættes så til Mortens følelsesudbrud og lidenskabelige budskaber. Hokus pokus – Morten og De Radikal er tilbage i den magtfulde midte af dansk politik.


Et eksempel på Grace Pardys kreative arbejde: Er det Morten på vej mod folketingsvalget? 

Da Morten flyttede hjemmefra
Grace Pardys idéer er ikke nødvendigvis nye, men de er i tiden. Historisk har politisk kommunikation bevæget sig fra en demografisk målgruppeforståelse til en sociografisk og psykografisk tilgang.

Fra ”Hvor bor de?” til ”Hvad er deres socialklasse?” til ”Hvad føler de lige nu og her?” En bevægelse som kun er taget til i styrke efter Trumps sejr og irrationelle kampagneføring.

En tendens man også så hos det kontroversielle engelske analysefirma Cambridge Analytica, som netop prøvede at opstille psykologiske profiler og strategier ud fra Facebook-data.

Men måske er det ikke alt sammen så nyt, fordi Morten har følt før. I februar i år flyttede han tre dage ind i boligområdet Vollsmose i Odense. Morten var – ifølge Radikale Venstres presseafdeling – i gang med at gøre op med sit image som ”halalhippie”:

“Jeg flytter mit skrivebord derud, hvor folk lever dør om dør med årtiers dårlig integration. Jeg banker på og spørger, om jeg må blive klogere,” forklarede den radikale politiske leder om sine flytteplaner til en måbende dansk befolkning.

At forsøge at krænge et image som ’halalhippie’ af sig ved at flytte tre dage til Vollsmose er som at hoppe i havet for at undgå regnvejr. Who is fooling who?

Følelser fører til handlinger
Grace Pardy siger selv på sit firmas hjemmeside, at hendes lidenskab er at gøre det umulige muligt. Tiden må vise om transformationen af Morten og De Radikale er en mulighed eller umulighed, men vi må da håbe, at hun har haft det sjovt undervejs.

Hendes PR-religion har sit fundament i teorien om, at følelser fører til handlinger. Og den vigtigste følelse er tillid. Hvordan det hænger sammen med Morten Østergaards nye hårdtslående stil, hvor han forlanger at, der skal ligge en underskrevet kontrakt, før han vil pege på Mette Frederiksen som statsminister, står hen i det uvisse.

Bliv klogere på Pardys metode her.

Pardy, der tidligere har rådgivet Coca Cola, Levi Strauss og Reebock, kalder selv sin metode for ”immidiate, interative, inclusive”. Det lyder dyrt, og det er det sikkert også.

Præmissen er, at Grace Pardys østrigske valg-succes kan gentages med Morten i Danmark til der kommende folketingsvalg. Men det bliver nok svært for den lidenskabelige Grace Pardy som udlænding at forstå det danske politiske landskab.

Politiske valgkampagner kræver fingerspidsfornemmelse for et lands sjæl og sorger, og det kræver en dyb indsigt i den danske folkesjæl.

Hun er ikke til lange besværlige analyseprocesser men til hurtighed, agilitet og relevans. Har man hørt det før? Jep. Og på bundlinjen lover hun: Umiddelbar virkning, lav risiko, høj effektivitet med høj effekt. Har man også hørt det før? Jep-jep.

Der er langt fra Østrig til Danmark
Grace og Morten passer bare ikke sammen. De Radikale er i deres inderste DNA og i deres selvforståelse ”de kloge”.  De er de ansvarlige, der tager de ubehagelige men nødvendige beslutninger. For ”sådan er det jo”. Og her er Grace Pardys følelsesunivers en besynderlig modsætning. Hun ville passe bedre til Uffe og hans danseteater.

Præmissen er, at Grace Pardys østrigske valg-succes kan gentages med Morten i Danmark til der kommende folketingsvalg. Men det bliver nok svært for den lidenskabelige Grace Pardy som udlænding at forstå det danske politiske landskab.

Politiske valgkampagner kræver fingerspidsfornemmelse for et lands sjæl og sorger, og det kræver en dyb indsigt i den danske folkesjæl.

Et østrigsk valg er heller ikke det samme som et dansk folketingsvalg. I Østrig var det den yderste højrefløj versus Grace Pardys kandidat. I Danmark er det Morten og De Radikale mod alle.

Vigtigt er også, at den grønne østrigske præsidentkandidat mere er en Uffe Elbæk end en Morten Østergaard. Altså mere flippet og alternativ, hvilket skaber en bedre ramme for Pardys lidenskabelige metode. Man skal heller ikke glemme, som man siger, ”once you’re lucky, twice you’re good”.

Show me the science
Den faglige vurdering er, at Grace Pardy virker som mere pop end videnskab. Faktisk så virker det kontroversielle Cambridge Analytica-firma væsentligt klogere og bedre funderet end Grace Pardy.

Englænderne havde som omdrejningspunkt forskning fra Oxford University i psykometri. Deres bagvedliggende psykografiske metoder byggede på den videnskabelige OCEAN-model, som har fundet fem grundlæggende akser og dynamikker i ethvert menneske. Det kan man desværre ikke sige om Grace Pardys Powerpoint-model “emo-logic”.

Et andet problem er, at størstedelen af hendes kunder er fra traditionel retail med klassiske retailbehov og -problemer. Morten Østergaard er Ikke Coca Cola, som ellers er en af Grace Pardys store klienter.

Mens vi venter …
På nuværende tidspunkt er det meget svært at se, hvad Morten har gjort anderledes, og hvordan følelserne vil komme til udtryk. En lang række analytikere føler ikke, de kan se det. Men fair nok at det måske først er noget som rulles ud, når valgkampen skydes i gang.

Men hvad vil det her på lang sigt betyde for Morten? Højst sandsynligt ingenting. Der vil lyde et hult drøn og en spansk latter, når fakturaen fra Østrig lander i partisekretærens indbakke.

Morten vil stå forvirret og alene tilbage på perronen, når valgkampen er forbi og Grace tager toget til Østrig, eller hvor hun så skal hen. Næste gang.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning