Af Isabel Aran, Free-lance AD

Mænd vil gerne tale om brands- kvinder vil tale med brands. Digital Divas er en særdeles attraktiv målgruppe i USA.

SXSW – Dag 5

Sidste dag i det digitale nirvana. Det har været super spændende, og jeg er fyldt til randen med information om nye teknologiske vidundere. Jeg tjekker min SXSW-app for en sidste gang og springer ud i festivalens sidste events.

Dagens rute

  • SXSW yoga
  • Digital Divas – How Girls Rules the Digital World
  • The Airbnb of Anything : The revolution of P2P Markets

SXSW yoga

Hver dag under SXSW Interactive har der været tilbud om yoga – og jeg har hver dag flirtet med tanken om, at det var noget, jeg skulle prøve. Oven på de sidste fire dages informationsstorm tænkte jeg, at det måske kunne være en god idé med lidt OMMMMH og nameste til at skabe fred og ro i hjernen.

Efter solhilsner blandet med smartphone jokes følte jeg mig fornyet og klar til at nappe de to sidste taler på mit program.

Digital Divas – How Girls Rules the Digital World

Dayna Dion Partner Cultural Strategy Director Oglivy&Mather, Graceann Bennett, Managing Partner, Dir of strategic Planning Oglivy&Mather.

De stærke damer fortæller på en spændende måde om, hvor forskelligt kvinder og mænd bruger de sociale platforme, og hvordan de opfører sig forskelligt på nettet.

Kvinderne, der bliver talt om, er ‘mødrene’ – kvinder i 30’erne. Digital Divas er navnet på denne målgruppe. De kan beskrives som en gruppe kvinder, der er meget sociale på de forskellige platforme. De er kompetente og bruger mange timer online. De har alle sammen både smartphone, Ipad og laptop – de er helt opdateret med devices og bruger dem flittigt. De elsker at dele deres oplevelser, vise billeder af deres børn, og kommentere på venindernes oplevelser og billeder.

Et rigtig godt eksempel på en platform der elskes af kvinder er Pinterest. Det er en online opslagstavle, hvor man kan poste alt, man syntes er interessant eller bare smukt, og derefter kommenterer netværket på posten og lader sig inspirere. 95% af Pinterest bruger er kvinder.

Forskellen på de Digitale Divaer og mændene er, at kvinderne har meget mere lyst til at fordybe sig i brands, de har lyst til at diskutere og dele både gode og dårlige oplevelser. Kort sagt vil mænd gerne tale OM brands, mens kvinder gerne vil tale MED brands. Og det kvinderne i bund grund søger hos et brand er underholdning, inspiration, og vigtigst en connection. Deres købemønstre er også forskellige fra mænds. De bruger meget mere tid på at scanne deres netværk, lytte til word of mouth, før de lægger i kurv.

The Airbnb of Anything : The revolution of P2P Markets

James Reinhart CEO & Co-founder thredUP Inc, Joe Gebbia Co-founder Airbnb, Lauren Anderson Innovation Dir Coolaborative Consumption, Leah Busque Founder TaskRabbit

Airbnb er blevet en succes i hele verden, også hjemme i København. Jeg er selv airbnb host, og har været svært begejstret for denne form for forretning. P2P Market er et spændende og halv-autonomt marked, der på en overraskende måde fungerer helt fantastisk og ukompliceret. Og det kan godt være svært at forklare, hvordan det kan gå så glat – så jeg har glædet mig til at høre om, hvordan det kan lade sig gøre.

Med de sociale platforme vi har i dag, der forbinder os med folk fra nær og fjern, opbygger vi et pålideligt netværk, og vi er ikke længere så bange for at stole på en fremmed. De sociale medier giver en form for sikkerhed, da vi føler vi er tæt på dem, vi måske i virkeligheden er langt fra. Vi kan se folks billeder læse deres timelines og på den måde få et fint indblik i, hvordan folk er. Det er denne form for tillidsvækkende interaktion, der ligger til grund for virksomheder som fx Airbnb.

Mens vi alle er vokset op med at dele offline, forbinder de nye P2P-virksomheder kunderne online. De genopfinder vores købemønstre og tilføjer dele-delen som aldrig før har været mulig. P2P ændrer ikke kun ved, hvad vi køber ind i, men hvordan vi køber ind i det.

Tak for denne gang

Det har været en helt fantastisk oplevelse at deltage på SXSW. Der har været så meget inspiration og ny viden, som jeg er sikker på, at jeg aldrig ville kunne have googlet mig til.

Jeg håber, at jeg kan komme tilbage hvert år og følge med på første række, når alle de nyeste digitale tiltag bliver præsenteret. SXSW er et fantastisk forum proppet med snaksagelige og dejlige mennesker fra hele industrien. Jeg har talt og grinet med så ufattelig mange mennesker, og det har været inspirerende at høre hvordan industrien lever rundt omkring i verdenen. Det bliver godt at komme hjem og afprøve det hele i virkeligheden.

Nu glæder jeg mig til texmex, kolde margaritas, og danse til alt den fantastiske music, der venter på SXSW Music.

Dagens lucky-punch: Jeg stod bagerst til yoga sessionen – gudskelov – jeg havde kjole på.

Dagens nye ord : Nomofobia. Frygten for at miste sin mobil.

Dagens analog: Da jeg interagerede med manden i bageren face2face, betalte kontant og fik en morning glory muffin ud af det. Jeg elsker stadig analogt!

Isabel Arán var indtil for nylig art director ved Kunde&Co. Men fra d. 1.marts

opsagde hun sit job til fordel for et liv som freelancer, og har som noget af det første i hendes nye tilværelse investeret en tur til SXSW – South by Southwest Interactive Festival – der er en af verdens største interaktive festivaler, hvor man over fem dage kan hente den nyeste nye inspiration inden for den interaktive verden.

Læs hendes fire tidligere rapporter
her og her og her og her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club