Reklamefrit Facebook og Instagram: Hvad skal du som annoncør forvente?

Tobias Thaastrup-Leth,
Head of Marketing, Generaxion

Meta-tiltaget er umiddelbart paradoksalt, rummer et stort ’men’ og en tankevækkende prissætning. Men der vil stadig være rigeligt med potentielle kunder, der ser dit budskab.

Meta har netop meddelt, at de i løbet af november vil tilbyde alle deres brugere over 18 år i EU en reklamefri oplevelse på Facebook og Instagram – mod betaling.

Når vi tager i betragtning, at Facebook benyttes af 84 pct. af den danske befolkning mellem 16 og 74 år, og Instagram af 56 pct. i samme målgruppe, så kan det lyde som lidt af en gamechanger for de virksomheder, der i dag annoncerer med Meta Ads.

Der er et stort ‘men’: Prisen.

Brugerne skal slippe 75 kr. om måneden for et reklamefrit Facebook og Instagram i internetbrowseren, og lige knap 100 kr. om måneden for en reklamefri oplevelse via smartphone / app.

Til den pris er det formentlig en meget begrænset mængde af brugere, der vil benytte sig af muligheden. Et forsigtig gæt herfra er 5 pct. af Meta brugerne i Danmark. Og mon ikke at det alligevel er “ad-blocker brugerne”, der i forvejen ikke så dine annoncer, som vælger at betale sig til en reklamefri oplevelse.

Hvorfor vælger Meta at tilbyde en reklamefri brugeroplevelse?

Umiddelbart en ulogisk og paradoksal strategi, når man har en forretning, der er baseret på annonceindtægter. Forhistorien er en bøde på 3 milliarder kr. (udover GDPR bøden på 9 mia kr for ulovlig overførsel af persondata mellem EU og USA), som Meta blev idømt tidligere på året for ikke at have sikret sig rettigheden til at udføre personaliseret markedsføring mod deres brugere i EU.

Det blev vurderet, at den enkelte Meta.bruger ikke havde taget et frivilligt valg om at acceptere nøje målrettede markedsføringsbudskaber.

For at bringe disse forhold i orden i EU har Meta så valgt at tilbyde denne abonnementsløsning. Derved får deres brugere et frivilligt valg om, hvorvidt de vil blive eksponeret for annoncer eller ej.

Men om en betalt abonnementsløsning vs. gratis brug indeholdende personaliseret markedsføring kan betragtes som et frivilligt valg for den enkelte bruger, er der allerede tvivl om… Det forudsætter at den enkelte brugers digitale privatliv kan tolkes som en gangbar valuta, der er sammenlignelig med almindelige penge.

Hvad sker der for prisen?

Man kan forestille sig, at prisen for det månedlige abonnement netop er sat så relativt højt, at kun et fåtal vil benytte sig af muligheden. Flere analyser har i øvrigt vist, at den enkelte Meta-bruger er væsentligt mere værd målt i de annoncekroner, brugeren genererer, end den abonnementspris, der nu tilbydes.

Med andre ord kan introduktionen af et reklamefrit abonnement sagtens være et rent juridisk træk fra Meta’s side.

Hvad så nu, kan og skal jeg stadig annoncere på Meta?

Er du annoncør på Meta, så slå endelig koldt vand i blodet – også selv om du frygter, at du pludselig ikke længere kan ramme din kundegruppe på Facebook og Instagram. Der skal nok være rigeligt med potentielle kunder, der ser dine budskaber.

Og hvis de kommende Meta-betalere i vidt omfang har ad-blockere, så så de i forvejen ikke dine annoncer.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning