Sådan får man 93% mindre CO2-udledning på reklamefilm

Ege Heckmann,
partner og producer i Produced By

Klumme: Indenfor filmbranchen er man så småt nået til den erkendelse, at filmproduktion er en stor klimasynder, som der skal gøres noget ved. Men hvad kan man gøre og er det overhovedet et relevant problem for reklamebranchen?

En undersøgelse fra Belgien fra 2012 har vist, at en gennemsnitlig spillefilm udleder ca. 72 ton CO2. Det svarer til 37 flyrejser tur-retur mellem København og New York.

I løbet af Corona-krisen har jeg haft en del tid til overs, som jeg har brugt på at undersøge CO2 udledning på kommercielle produktioner. Og her gør det samme billede sig gældende.

Sammen med nogle dygtige klima-konsulenter gennemgik vi et scenarie for en reklamefilm, der helt enkelt lød:

Reklamefilm optages i Roskilde – base KBH. To dages optagelser med fuldt filmhold. 2 locations per dag. Engelsk kunde. Budget 500.000 kr.

Dette var et projekt, vi havde al rå-dataen på, som vi nemt kunne smide i komplicerede excel-ark. Og udregningen lød ganske overraskende på, at den ovenstående produktion har kostet 2.411 kg. CO2 at producere. Resultatet var en 30 sekunders reklamefilm til online brug.

Det lyder måske ikke af så meget i sammenligning med spillefilm, men dertil skal man lægge, at mens der bliver produceret omkring 26 spillefilm i Danmark årligt, bliver der produceret en enorm mængde kommercielle film – TV reklamer og selvfølgelig også film til SoMe-annoncering, etc.

Vi har de seneste år udviklet en række grønne benspænd for vores produktioner. De fem vigtigste lyder som følger:

  1. Prioritering og anvendelse af bæredygtige transportformer: digitale møder, gå, cykel, offentlig transport og elbil.
  2. Energivenligt filmudstyr og transportable solpaneler til opladning af batterier.
  3. CO2-neutral el til kontoret – finde leverandør der investerer i grønne energikilder
  4. Ingen plastikspild på optagelser, såsom engangsflasker og engangsservice.
  5. Vegetarisk forplejning under optagelser.

Når man implementerer disse tiltag på den ovenstående produktion, får man en overraskende stor CO2-besparelse. På denne specifikke produktion kunne udledningen af CO2 reduceres helt ned til 159 kg CO2. Altså en besparelse på 93%!

Den enorme besparelse gjorde sig blandt andet muligt, fordi der var en flyrejse, som kunne udskiftes med et digitalt møde, men vores videre udregninger viser, at de fleste produktioner relativt let kan reduceres med mellem 40% og 90% CO2. Blot ved at overholde de fem simple benspænd.

Ikke så nemt som det lyder
Sandheden er dog, at det ikke er helt så nemt, som det lyder. En af de store udfordringer har været testning af nyt udstyr såsom solpaneler og el-biler samt nye processer på film-settet. Vi er en enkelt gang løbet tør for strøm på vores el-bil i en skov i Roskilde. Det gav en masse problemer og fik da også kortvarigt en til at overveje, hvor vigtig klodens fremtid egentlig er.

Udover en stejl læringskurve på meget af praktikken, er en anden udfordring den generelle indstilling til de grønne tiltag. Et helt simpelt eksempel er, at vi har fjernet al engangsplastik og plastik-flasker fra vores produktioner. Derfor beder vi kunder om selv at medbringe genanvendelige flasker til vand. Denne forespørgsel sender vi typisk ud med dagsprogrammet.

En gang gjorde vi dette som underleverandør til et bureau for en større kunde. Kort efter mailen var sendt ud, ringede bureauet. Lidt kortfattet fik vi at vide, at vi ikke kunne stille den slags krav til deres kunde, som altid forventede det bedste. Vi måtte beklage, men kunne ikke nå at trække mail-forespørgslen tilbage. Næste dag på optagelser, mødte kunden imidlertid op. Alle med egne flasker og roste initiativet.

Historien er en ud af en håndfuld og ikke ment som en kritik af bureau-verdenen, men er et godt eksempel på, at noget har ændret sig i reklamebranchen, som måske er værd at gribe. Kunden har ændret sig, fordi kulturen omkring bæredygtighed også har ændret sig i samfundet. I dag kan de fleste kunder godt leve med mindre luksus, hvis det sker i bæredygtighedens navn – især hvis dette også kan dokumenteres på de sociale medier.

Og det synes jeg, vi er forpligtet til at udnytte.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning