Af Poul Mikkelsen, CEO hos Advising Aps. strategic & creative consulting. Co-founder af Insight-cph
Bang & Olufsen har altid været topmålet af lækkert design. Men måske er tiden løbet fra deres brand. Foto: Bang & Olufsen.

B&O holder fast i rollen som luksuslivsstilsprodukt, mens Play er langt mere dynamisk. Det er en stædig fastholdelse, der skaber et nærmest skizofrent forhold imellem master- og sub-brandet, skriver Poul Mikkelsen i denne klumme.

Den helt store fejl er at fastholde B&O i en rolle som luksuslivsstilsprodukt. Vel at mærke, hvad angår den dyre del af sortimentet, der fremstår lettere ’altmodisch’ set med 2020-øjne.

Det er blevet sådan i dag, at de klassiske, meget dyre B&O-produkter, masterbrandet, næsten er blevet symbolet på reaktivitet og dybt konservative livsholdninger.

Denne forståelige, men stædige fastholdelse har ført til et nærmest skizofrent forhold imellem det langt mere dynamiske subbrand Plays produkter og de klassiske B&O-produkter.

Med Beosound Edge viser B&O endnu engang et lækkert produkt, der ikke desto mindre virker afkoblet fra det samlede brand. 

Set med brandstrategiske øjne vil det ideelle forhold imellem master- og subbrand være to brands i gensidig symbiose.

I dette tilfælde et brand med en dyb arv og historie og et innovativt subbrand, Play, hvor missionen er at navigere masterbrandet et mere attraktivt sted hen. Til en værdifuld position, der kan bære de høje priser. I stedet ser det ud til at masterbrand og subbrand hæmmer hinanden.

Masterbrandet hænger i en fortidig selvforståelse af at være et luksuslivsstilsprodukt frem for at dyrke og tænke sit design på linje med møbler.

Kun møbeldesign, hvor funktionen er sekundær i forhold til designkvaliteten, kan i dag bære priser i den størrelsesorden. Et B&O-tv koster i dag en anelse mere end en Fritz Hansen-æggestol.

Man trænger måske i Struer til en erkendelse på niveau med den, som Lego gjorde sig for år tilbage. Resultatet af Legos erkendelser omkring børns leg vendte forretningen radikalt og vendte en milliardtilbagegang til næsten 5 milliarders fremgang på ganske få år.

Rammer man markedet rigtigt med de rigtige varer, er en sådan fremgang – om end i mindre skala – ikke usandsynlig.

Det virker, som om B&O ikke alene har svært ved at se og forstå sig selv, de er også helt ude af sync med moderne forbrugere.

Løsningen kan være enkel og temmelig radikal
Luk, eller sælg hele den traditionelle del. For produkterne er slet og ret ude af takt med tiden – æstetisk såvel som prismæssigt.

Luk også den kæmpe fabriksenhed i Struer, hvis eneste formål er at kunne lave små huller i aluminiumsplader. Det fastholder bare produkterne i et stereotypt designsprog, som tiden løber fra på et tidspunkt.

Brug ressourcerne på design af Play-produkter og på at udvikle funktionaliteter og brugerflade.

Sats på lydenheden, men i et Play-designunivers. Drop B&O som primært brandnavn, og gør Play til det nye bærende brandnavn, der endorses med B&O. Hvad angår B&O som primært navn, er ’the magic gone’. Det skal i hvertfald bygges op igen.

På mere end én måde minder B&O- og Brexit-problemstillingerne om hinanden. Magthaverne er forbenede og fra en tid, hvor både B&O og Britain var great.

Flyt produktionen til f.eks. Vietnam, og opret en eksekveringsenhed derude, der kan tilsikre kvalitet og implementering af innovationer fremover.

Behold udviklings- og særligt designenheden i DK, og sæt fuld power på begge dele. Gå ind i nye kategorier som mobile løsninger: telefoner, tablets, computere og nye AI-løsninger. Men gør det i et joint venture med de bedste fra Sydkorea. Giv Apple modstand på nytænkning, brugervenlighed, design og funktionalitet.

Lav en helt ny kanalstrategi, hvor der højst er et showroom i hver by. Sats på kvalitetsretail og e-business.

Det er dog ikke særligt sandsynligt, at B&O tør tænke så radikalt. De har holdt fast for længe. Det vil rumme personlige prestigetab.

På mere end én måde minder B&O- og Brexit-problemstillingerne om hinanden. Magthaverne er forbenede og fra en tid, hvor både B&O og Britain var great.

De overhører systematisk koret af klartseende kritikere. Efterhånden har vi set flere direktører hos B&O end regeringsledere under Brexit. Og de har altså ikke alle været uduelige.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club