Vi lever i en verden, hvor convenience trækker i os fra alle sider. Fra hurtige take-away-løsninger i fødevareindustrien til streamingtjenester, der serverer personligt tilpassede anbefalinger. Teknologien har gjort det lettere end nogensinde at navigere i dagligdagen – men hvad koster det os, når det kommer til oplevelsen af frihed og autonomi? Noget tyder nemlig på, at forbrugerne vil have oplevelsen af at træffe egne valg.
Algoritmer bestemmer, hvad vi ser på Netflix, fitness-ure minder os om at bevæge os, og apps hjælper os med at holde styr på vores budgetter. Vi elsker bekvemmelighed, men hvor går grænsen?
Tidsbesparende fristelser og det frie valg
Selvom vi elsker nemme løsninger, værdsætter danskerne stadig autonomi. Hele 75% mener, det er vigtigt selv at kunne træffe valg, selvom det kræver mere tid og en større indsats, og 67% ønsker et bredt udvalg af valgmuligheder frem for kun at blive præsenteret for de letteste løsninger (dentsu, Pulse25).
Manglende valgfrihed kan have konsekvenser. Forskning viser, at når vi mister oplevelsen af at have kontrol over vores beslutninger, føler vi os mindre ansvarlige. Og med 1,6 millioner danskere, der frygter, at teknologien kontrollerer deres liv, er der et klart behov for at gøre op med, at den nemme løsning altid er den rigtige for forbrugeren (dentsu, Pulse25).
Lad os derfor arbejde på at give danskerne valgfriheden tilbage – og med den en styrket følelse af autonomi og kontrol.
Eksempler på dette ses bl.a. på ASOS’ AI-forhandlingsplatform, Nibble, der gør det muligt for kunderne at forhandle prisen på varer, hvis de altså har argumenterne klar. Her giver ASOS shoppere et valg i en situation, hvor de ikke forventer at have et. Desuden skaber tiltag som disse også ekstra friktion, der giver forbrugerne en bevidst pause, når de skal træffe valg.
Et andet eksempel er den britiske mobiloperatør O2, som har udviklet en ’AI-granny’, der spilder telefonsvindlers tid ved at snakke med dem i op til 40 minutter ad gangen. Her giver O2 brugerne mulighed for at tage kontrol ved at bidrage til at bekæmpe telefonsvindel. Brugeren kan indberette svindelforsøg på en enkel og sikker måde uden at skulle konfrontere svindlerne direkte i ubehagelige telefonsamtaler.
Du kan se videoen om O2s AI-Granny her:
Hvordan skaber vi valgfrihed i bekvemmelighedens tidsalder?
Det handler ikke om at eliminere convenience-produkter, men om at give forbrugeren mere kontrol over deres valg. Her er fem takeaways fra trenden Reclaim Choice:
- Danskerne ønsker at føle, at de har kontrol over deres valg – så giv dem valgfriheden tilbage og overvej deres oplevede autonomi.
- Arbejd aktivt med forbrugerens valgmuligheder, hvor det giver mening.
- Styrk oplevelsen af kontrol ved at tilbyde løsninger, der gør det nemt at træffe informerede valg.
- Indtænk friktion som en bevidst pause i valgprocessen, der giver forbrugeren tid til refleksion.
- 1,6 millioner danskere er bange for, at teknologi, algoritmer og nemme løsninger kontrollerer deres liv – giv dem den tryghed, de har brug for.
Om PULSE25
Pulse25 er Dentsus Pulse-rapport, udarbejdet i perioden fra august til december 2024. Der er gjort brug af desk research, statistisk research, dataanalyse af digitale adfærdsdata og interviews med forskere, forbrugere og marketingeksperter. Derudover er der lavet en spørgeskemaundersøgelse med 1.000 danskere repræsentativt udvalgt og vægtet ift. den danske befolkning. For første gang er samme undersøgelser lavet i Norge, Sverige og Finland. Desuden er der gennemgået mere end 400 cases, der illustrerer de udvalgte trends.