Om en måned passerer TV 2 og TV 2 Marketing en milepæl. Hér mødes de streamingtjenester og broadcastere, der har aktiviteter i Europa, til Promax, som er Europamesterskabet i markedsføring af tv- og videoindhold. Hér vil branchen hylde de produkter og aktører, der har været dygtigst i en lang række discipliner i 2017.
Vi er med. Og fandeme godt med. Promax kører – ud over de 50 produktkategorier – med en Grand Prix Award for Best Inhouse Agency. Med fare for at jinxe hele molevitten, så er det den pris, vores blik er fastlåst på.
Af den ene årsag, at netop denne pris præmierer den samlede holdindsats og ikke blot et enkelt produkt. I vores tilfælde er det simpelthen mere festligt og samlende at fejre en triumf med 80 kolleger end med et lille, kreativt hold.
Vores interesse i Promax udsprang, da vi i min ledergruppe for ca. 2 år tilbage skulle definere vision og mission for vores område – og det ønskede outcome var, at vi ville være ‘bedst i Europa’. Det lod sig ikke gøre i 2016; vi forsøgte slet ikke. Vi havde startet en reorganisering af området og fokus lå på medarbejderne, strukturer, arbejdsgange og dygtiggøren sig på indsigter. Alt sammen nødvendigheder, men med den konsekvens, at vi kun i mindre grad kunne fokusere på at rådyrke det kreative udkomme.
Da vi stod og kiggede ind i 2017, var vi et andet sted. Høj medarbejdertilfredshed og forståelse for nødvendigheden af de nye tiltag var på plads, og endelig havde vi haft tilpas med løb på kampagnekonceptualisering fremfor enkeltstående produktudviklinger.
Vi var tidligt ude med en tilgang, der handlede om at flytte os fra et traditionelt fokus på enkelte produkter, til at tænke kreative koncepter. Nødvendigheden af at tænke platformsuafhængigt kan vi alle tale med om. Men implementering i en travl hverdag, hvor vi hver dag skal levere over 3 timers indhold til TV 2-kanalfamiliens sendeflade – dét er udfordrende. Og det kræver både tålmodighed, kærlighed, dygtige medarbejdere og en velkørende ledelse for at lykkes.
Først på tærsklen til 2017 turde vi derfor gå planken ud. Og erklære 2017 for året, hvor vi flyttede blikket fra proces til produkt – hvilket vi ønskede at blive holdt op på ved udgangen af året. Målet? At blive Europas bedste. Fordi vi faktisk troede – og tror på – at det er realisérbart. Men også for at sende et signal om, at når vi sætter os et mål og taler til det – så gør vi det, sammen.
Vi er et stort hold på 80. Nogle klukkede af ideen, andre havde store øjne og nød det – mens endnu flere lige skulle opleve de første bevægelser frem mod målet for at tro på det. Det er også en del af en lederrolle, i øvrigt: At acceptere, at medarbejdere flyttes mod et mål i individuelt tempo. Forcerer du, så risikerer du at tabe alt på gulvet.
2017 er nu et overstået kapitel. Vi har knoklet. Der er kreeret både skøre og skæve idéer. Og det er foregået i et hæsblæsende tempo, med miks af store brandfortællinger og taktiske one-offs. Alle produkter har haft deres berettigelse. Og vi endte med at tage det ypperste til de givne kategorier fra 2017 og sende af sted til Promax i januar.
Første Promax-juryrunde er nu overstået og shortlisterne er annonceret.
Ud af 79 shortlistede broadcastere og streamingtjenester er TV 2 shortlistet 19 gange – hvilket betyder, at vi deles med NBCUniversal om at være shortlistet flest gange. Herefter følger RAI (optræder på 13 shortlister), BBC (11) og HBO (11).
Det syner – og er – en smule naturstridigt. Vi har hverken Universals globale hånd og oplevelsesparker at smide i puljen. Ej heller sprogfordelene hos BBC eller budgetter som vores kollegaer. Vi har noget helt andet. Nemlig pokkers dygtige og dedikerede medarbejdere samt en direktør og TV 2-ledelse, der giver os plads til at agere.
Vi figurerer på en bred vifte af shortlister med følgende indsendelser fra TV 2:
- Rita
- Knæk Cancer
- Alt Det Vi Deler
- Smid Tøjet
- Operation X
- Tour de France
- Sjit Happens og
- “Best Talent in Europe”
Det fantastiske i disse shortlisteplaceringer er, at vi bliver honoreret for vores konceptuelle og integrerede løsninger. Det er kun få enkeltstående produkter, vi har i spil. De fleste tæller udkomme på adskillige platforme og med mange involverede medarbejdere. Det er et glædeligt add-on i bestræbelserne på at kunne hylde 80 medarbejdere – og ikke blot få rockstjerner.
Det pudsige på toppen er i øvrigt, at vi har produceret nogle af de største virale hits i Danmark i 2017, som vi ikke har indsendt.
‘Nikolaj Tar Den’ med Lie Kaas og Ghita Nørby gik fantastisk, da vi breakede Nikolaj som vært på ZULU Comedy Festival.
‘Villavejen’ med Rolf, Ritter og Leth som optakt til Touren nåede også et godt stykke forbi de 2.5 mio Facebook visninger i Danmark. Begge løsninger var fremragende men meget danske og svære at forholde sig til uden foregående kendskab til skuespillerne og værterne.
Jeg ved ikke, om vi vinder. Jeg tror vi shortlistes som ‘Best Inhouse’ efter sidste jury-runde, men det bliver tight. I får mig ikke ud i en sang om, at målet så er nået alligevel; det er jo en flot præstation. Og ja, det er forrygende. Men nej, runner-up eller bronze har aldrig været målet. Derfor tager vi til finalen i Rom den 12/13. marts: På guldjagt.