Københavns indre by bliver digital

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Digitale skærme erstatter fra slutningen af november mere traditionelle reklamepladser i Københavns indre by.

Når der næste gang løbes maraton i København, vil borgere og tilskuere foruden annoncer kunne se eksempelvis tider og praktiske informationer på digitale skærme i gågaderne. Skærmene skal erstatte de traditionelle plakatstandere og være med til at øge æstetikken i gadebilledet.

Outdoormedievirksomheden AFA JCDecaux genvandt sidste år kontrakten med Københavns Kommune og vil med årets udgang have opsat 21 digitale skærme i byens centrum.

”Det er første gang, at vi sætter digitale medier op i en byzone, og vi har investeret et stort tocifret millionbeløb i det her,” fortæller Karsten Rask Mikkelsen, der er commercial director hos AFA JCDecaux, til Bureaubiz.

Området mellem Nørre Voldgade, Gothersgade, H.C. Andersens Boulevard og Kongens Nytorv kommer til at have i alt 37 digitale skærme stående og får tilnavnet CPH Digital City.

Ifølge Karsten Rask Mikkelsen har der fra annoncørside været stor interesse for den nye annonceplatform:

”Vi går i luften den 28. november og har udsolgt hele december. Kunderne vil rigtigt gerne det her medie, og det er som forventet her op til jul high-end-produkter som smykker etc. Der er run på nu, og vi forventer os rigtigt meget af det.”

AFA JCDecauxs kontrakt med Københavns Kommune løber i 15 år, og virksomheden har ligeledes langsigtede kontrakter med otte andre af landets største byer. Målsætningen er et landsdækkende netværk.

”Digitale skærme giver gode muligheder for taktiske budskaber, hvor det før har været mere generisk. Mange byer vil gerne det her i forhold til borgerinformation, og så giver det gadebilledet et stort kvalitetsløft,” lyder det fra Karsten Rask Mikkelsen.

De digitale skærme er 84 tommer store, har Full HD LCD-teknologi og en opløsning, der er bedre end på mange TV-fladskærme.