Aktualitet kan være godt at bruge i sin markedsføring. Det trick har mediabureauet Vizeum netop udnyttet for det danske rugbrødsmærke Kohberg.
Oscar-værten, Ellen DeGeneres selfie, der i søndags stod bag verdens mest delte tweet, blev i går lagt op på Kohbergs Facebook side, hvor Kohbergdukken, Anton, fra deres TV-univers, havde sneget sig med ind på billedet.
Det er ikke tilfældigt, at Kohberg udnytter det, der sker på de sociale medier. Vizeum holder i samarbejde med Kohberg øje med, hvad der sker på de sociale medier, for at se om de kan puste til ilden for at starte små bål, som social media strategist hos Vizeum i Aarhus, Mark Dissing Bækgaard siger til Bureaubiz:
”Det er fint med store tv-universer og planlagte kampagner, men med social media kan man starte små bål med lave omkostninger og høj værdi”
Nu var Ellen DeGeneres ikke ligefrem et lille bål med pt over 3 mio. retweets. Samme opmærksomhed har Kohbergs status på Facebook ikke fået. Her er billedet, hvor Kohberg-dukken Anton har sneget sig med, blevet delt 11 gange og er blevet liket af 286.
Har I opnået det I ville med Facebook-opslaget?
”Vi arbejder med at lave en masse små tiltag, hvor vi involverer brugerne ved at folk liker, deler eller skriver positive kommentarer. 11 delinger og 286 likes lyder måske ikke af meget, men i forhold til den tid, der er investeret og hvordan folk tager imod det, mener vi at det er givet godt ud”, siger Mark Dissing Bækgaard.
Det handler ifølge Vizeum om at overraske brugerne via enten handlinger eller kommunikation, så de får lyst til at fortælle historierne videre.
En anden social media aktivitet, som Vizeum og Kohberg reagerede på, var en brugers henvendelse op til jul om, at hun savnede sit Kohberg rugbrød på Mallorca, hvor hun nu bor.
Kohberg sendte straks en julegave og et håndskrevet julekort til Mallorca til brugeren med et dansk Kohberg-rugbrød til juledagene.
Brugerens opslag, hvor hun fortæller, at Kohberg har sendt rugbrød til hende er blevet delt 14 gange og har fået 184 likes.
I forhold til at bruge f.eks. 500.000 kroner på en kampagne, der måske får 5.000 likes, så er de fem minutter på at lægge Oscar-selfie’en op på Facebook givet godt ud og om tiltaget med at sende brød til Mallorca, siger Mark Dissing Bækgaard:
”Vi så tre ting, der indikerede at vi burde rykke på det: En loyal kunde, en social person og en unik situation.”