Kold luft kan være gift for dialogen, men for dialogbureauet Klausen + Partners symboliserer den kolde luft en kundegevinst og en spændende opgave.
Hofor – Hovedstadens Forsyningsselskab – har nemlig valgt nyt bureau. Opgaven består i at få øget kendskabet til såkaldt fjernkøling hos københavnske virksomheder.
Fjernvarme er én ting (som Hofor også leverer), men fjernkøling? Det er koldt vand, som Hofor sender via underjordiske rør til byens ejendomme. Vandet køler vand og luft i aircondition-systemet i den enkelte ejendom – nu kommer den blot fra et centralt sted, længere væk, i stedet for et lokalt køleanlæg på ejendommens tag eller i kælderen.
”Trods de mange fordele, der er for virksomheder ved at vælge fjernkøling, så har det været en udfordring at få dem i tale på det rette tidspunkt i beslutningsprocessen. Derfor bad vi nogle forskellige bureauer om at komme med et bud på en effektiv kommunikationsstrategi og en kampagne, som kunne trænge igennem. Valget faldt på Klausen + Partners, som både udfordrede ”plejer” og foreslog en målrettet kampagne med både kant og humor,” siger Henrik Lorentsen Bøgeskov, chef for Hofor Fjernkøling.
Kampagnen ”Kold Luft – det bedste siden varmt vand” fokuserede på essensen af fjernkøling, og skævheden skaber – oplyser parterne – en umiddelbar nysgerrighed og dermed lydhørhed i målgruppen over for begrebet fjernkøling.
Brian Carlson, partner og kontaktdirektør hos Klausen + Partners, siger:
”At forberede hele byen til fjernkøling er ikke noget, man bare lige gør. Det er en større entreprenøropgave, som tager mange år. Fjernkøling er både simpelt og komplekst – simpelt fordi det kan blive køligere på kontoret eller i forretningen på en varm dag, og komplekst fordi det er et nyt forretningsområde, som kræver indsigt i alle fordelene ved teknologien. Det er ikke noget, man bare lige sætter sig ind i og køber. Derfor starter kampagnen også med at behovsafdække, så salg kan blive klædt ordenligt på”.
Vejen fra kendskab til 15 pct. kvalificerede leads gik fra en direct mail over et kvalificeringswebsite. Her blev respondenterne spurgt om deres forhold til kold luft, alder på nuværende anlæg og interesse for emner som bæredygtighed, økonomi og drift. Responsen og interessen var stor. Og ud over kvalificerede leads til umiddelbar opfølgning er grunden lagt for senere påvirkning af de “emner” (som det hedder på DM’sk), der nok er i markedet for et skift – men ikke lige nu.