Kolossal øko-kampagne til Geschæft

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Økologisk Landsforening har valgt at lægge ny 25 mio. økologi-kampagne i hænderne på nystartet københavnsk bureau.

I januar fik Økologisk Landsforening bevilget 25 mio. kroner fra EU til over de næste tre år at lave den største danske øko-kampagne nogensinde.

Nu har Økologisk Landsforening, der har hovedsæde i Åbyhøj i Jylland, valgt at hyre det nystartede københavnerbureau Geschæft til at varetage den gennemgribende øko-satsning, der skal få danskernes forbrug af øko-varer til at stige med 50 pct.

Men hvad får Økologisk Landsforening til at lægge alle deres æbler i kurven hos et nyt bureau, der endnu ikke har et helt leveår på bagen? Det har Bureaubiz adspurgt chefkonsulent og projektleder fra Økologisk Landsforening, Helle Bossen, om.

“Valget af Geschæft kommer sig simpelthen af, at vi holdt en bureaukonkurrence for et års tid siden. Dengang stod Benjamin Bang (medstifter og kreativ direktør hos Geschæft red.) for pitchet for et andet bureau”.

Hun uddyber:

“Allerede dengang klingede vi rigtig godt med Benjamin og syntes om hans tanker i forhold til kampagnestrategi og den kreative indgangsvinkel, så det var naturligt for os at holde kontakten med ham efterfølgende”.

Inden Benjamin Bang startede Geschæft op sammen med Nicoline La Cour og Alexander Michael var han blandt andet på Vice og Revolt.

Selvom Geschæft allerede har en anden stor kunde i fitnesss.dk, er det alligevel bemærkelsesværdigt som nystartet bureau at lande en kampagne med så stort et budget, som det er tilfældet.

Hvad tænker Helle Bossen om at give så omfangsrig en opgave til et bureau, der næsten lige er startet?

“Vi har selvfølgelig vægtet fordele og ulemper, og vi synes, fordelene vægter tungest. Når vi vælger et mindre bureau, kan vi have daglig kontakt – og så ender vi heller ikke i en situation, hvor vi drukner i et hav af andre kunder”.

Helle Bossen fortsætter:

“Og så er der jo også den detalje, at når man arbejder med store bureauer, så er det langtfra sikkert, at dem, der har pitchet dig idéen, er dem, du efterfølgende arbejder med på selve kampagnen. Og der vægter vi, som det er tilfældet med Geschæft, den personlige relation højt”.

Men jeres hovedkvarter ligger i Åbyhøj i udkanten af Århus – og Geschæft ligger i København. Hvis I hos Økologisk Landsforening vægter den nære relation højt – hvorfor har I så ikke valgt et lokalt bureau?

“Med al respekt for de lokale bureauer heromkring, så tror jeg faktisk, at det er rigtig godt, at vi har valgt et bureau, der kan hjælpe med at trække os lidt ud af det ‘mørke Jylland’ – og får os til at prøve noget nyt. F.eks. har vi aldrig arbejdet med farven lyserød, som er på tegnebrættet nu”.

Den 25 mio. kr. store kampagne er en del af en fælles øko-kampagne, der også skal køre i England, hvor TBWA London er bureau. Samlet set har kampagnen et budget på 79 mio. kr. og koordineres af den engelske organisation Organic Trade Board.

I Danmark har kampagnen kick-off i uge 36-37 og vil være rettet mod den store gruppe af danskere, som grundlæggende er positive over for økologi, men kun af og til køber økologiske varer.

Har du nogen kommentarer til artiklen, så giv dit besyv med nedenfor.