Kom-pris: Et projekt vandt både juryens og publikums gunst

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Et projekt for Kirkens Korshær blev belønnet med både juryens og publikums pris, da Dansk Kommunikationsforening uddelte KomPris ’13.

“Nærhed, varme og omsorg” hedder Publicos probono-projekt for Kirkens Korshær – og titlen kan tilføjes “… og dobbelt-op på hæder”. 

For da Dansk Kommunikationsforening i går, tirsdag, uddelte KomPris’13 i DRs koncerthus, var dommerkomiteen og publikum for første gang i prisuddelingens historie enige om vinderen. Publico og Kirkens Korshær blev således belønnet af dommerkomité og overrakt  publikumsprisen.  

”Der er tale om et imponerende projekt. Et giga spring med bemærkelsesværdig forskel på før og efter. Det er imponerende resultater, både hvad angår synlighed og indtægter baseret på frivillige indsatser. Samtidig markerer indsatsen en ny begyndelse for Kirkens Korshær”, siger Lars Thøger Christensen, der er professor på Copenhagen Business School og formand for dommerkomitéen, i en pressemeddelelse.

Kirkens Korshærs kommunikationsunivers er skabt på under et år af en række frivillige og indeholder en kommunikationsstrategi og kommunikationsplan, der blandt andet er mundet ud i et nyt website, en profilbrochure og forskellige pr- og kommunikationselementer.

Projektet har været en medvirkende årsag til, at lokalafdelingen i Aarhus er gået fra et underskud på 1,6 millioner kroner til en indtægt på over 15 millioner kroner i løbet af årets første 10 måneder.

Udover Publico, der har været ansvarlig for kommunikationsstrategi-plan og rådgivning, har mettethorsen.com været ansvarlig for projektledelse, kommunikation og fotos; darfelt.dk har stået for den grafisk linje og visuel kommunikation; ordpaa.nu for fundraising; og griebel.dk har været digital konsulent.

De øvrige projekter, der var nomineret til kommunikationsprisen, var 

  • Coloplast  Projekt: Coloplasts turn around – den kommunikerende organisation
  • Geodatastyrelsen med Operate som bureau for projekt: Danmarks officielle 112-app
  • Praktiserende Lægers Organisation med: Bevar familielægen
  • Vejdirektoratet med KL7 som bureau med projekt: Vores Fart 
  • William Grant & Sons Ltd. med Communiqué as som bureau med projekt: Kunst på Fad

Dommerkomiteen bestod af Professor Lars Thøger Christensen, Copenhagen Business School, Vice President, partner Mikkel Jespersen, 1508 A/S, Kommunikationsrådgiver Lotte Leth Sørensen, Tønder Kommune, Kommunikationschef Hans Mogensen, Silkeborg Kommune, Chef for Public Affairs og Lederkommunikation Fleming Voetmann, Danfoss, Direktør Søren P. Espersen, PFA, Formand for Dansk Kommunikationsforening, Tina Donnerborg, Røde Kors.