Komfo, der som den første virksomhed i Skandinavien blev optaget i Facebooks Preferred Developer-program, har indgået et strategisk samarbejde med Sitecore, der sælger content management systemer.
Samarbejdet giver sig udslag i, at Komfo har fået et kapitalindskud på 3 mio. kroner, mens Sitecore får ejerskab over en tredjedel af Komfo samt en formandspost i Komfos bestyrelse.
Årsagen til kapitalindsprøjtningen er ikke behovet for kapital, men en bekræftelse på et gensidigt samarbejde, som for Sitecores vedkommende er Komfos fokus på sociale medier overfor kunder som Danske Bank, Jyske Bank, TDC, Telia og Telenor.
Komfo på den anden side får adgang til Sitecores netværk af partnere og kunder på globalt plan, hvor man i dag primært sælger sine tjenester i Danmark (Børsen, p. 32-33).
Luksus hitter i Kina, mens europæerne – især de nordlige – er mere tilbageholdende
Globalt går luksusforbruget frem med 6-7 procent og det er primært kineserne, der trækker læsset.
Asiaternes forbrug er steget markant og de står nu for halvdelen af verdens samlede luksusforbrug. Heraf står kineserne alene for 20 procent.
I Europa er væksten på beskedne 2-4 procent, og også den vækst skyldes asiaterne.
Det er nemlig de købestærke turister fra Asien, der er skyld i fremgangen, siger Per Dyring Dahlberg, chef i analyseafdelingen hos mediebureauet IUM.
Danskere og nordmænd er ifølge Anne Glad, der netop er startet som direktør hos reklamebureauet Envision, de mest tilbageholdende. For dem er luksus nærmest flovt:
”For fem år siden syntes vi, at det var så smart at have en Louis Vuitton-taske med logoer plastret ud over det hele. Det synes vi overhovedet ikke i dag. Men kineserne synes stadig, at det er pivsmart. Vi er for længst ovre den fase, hvor vi tog på shoppeture rundt i verden og kom hjem med baby-Dior og klædte børnene ud. Danskerne er mere drevet af fornuft og sparsommelighed lige nu” (Jyllands-Posten Økonomi&Erhverv, p. 6-7).