Komplet indsamlingskampagne på 3 uger

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Digitalbureau fik på kort tid skabt koncept, design, film og Facebook-app for en kampagne, der fastholder et højt mål – trods ufrivilligt politisk modspil.

DIS/Play blev for godt en måned siden kontaktet af Dansk Folkehjælp: Få sat fokus på de 65.000 danske børn, der lever i fattigdom, og for hvem hverken julegave, juleslik eller juletræ er en selvfølge.

Bureauet udviklede, efter grønt lys fra Dansk Folkehjælp, kampagnen “Tænd et lys” fra koncept til design, film og facebook applikation på blot tre uger. Kampagnen omfatter bannerannoncer til ekstrabladet.dk samt et spot til TV3 – Dansk Folkehjælps to mediepartnere.

Byens oplyste vinduer er rammen om børnenes fortælling i filmen, der handler om, hvordan verden opleves, når der ikke er råd til jul – og om at tænde lyset for andre.

“Tænd et lys”-kampagnen ligger som en applikation på Dansk Folkehjælps profil på Facebook. Når brugeren tænder et lys, donerer brugeren samtidigt 100 kr.

Samtidig postes en besked på væggene hos brugerens venner, der således bliver gjort opmærksom på kampagnen. Jo flere venner, der tænder lys, des flere lys og beskeder vil man kunne se i sin by. I vinduerne på husene ses små tændte lys med afsenderens navn – et klik på lyset viser en hilsen fra donoren.

Kampagnen følges op af DR-P4 og Aftenshowet, der dagligt ser på indsamlingen. I applikationen har DIS/Play lavet et Danmarkskort inddelt i distrikter. Her kan man se det samlede antal tændte lys for hvert distrikt og dermed skabe en kampagne-fremmende konkurrenceelement.

De indsamlede penge går til julekurve med gavekort til en legetøjsbutik, en sportsforretning og mad til en samlet værdi på 1.500 kr.

I 2011 har 11.000 familier søgt om julehjælp, og godt 7.000 er indtil nu blevet godkendt. Målet for kampagnen er at indsamle godt 9,7 mio. kr. for at kunne imødekomme alle godkendte ansøgninger.

Sidste år blev der indsamlet 5,6 mio. kr., og det betød at 4.100 familier modtog julepakken fra Dansk Folkehjælp.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd lever 234.000 danskere under OECD’s fattigdomsgrænse. Alligevel er juleindsamlinger som Dansk Folkehjælps under aktuelt pres, takket være en bjørnetjeneste fra SFs socialordfører, Özlem Cekic, der i sidste uge hev den enlige mor, Carina, på banen som eksempel på fattigdom i Danmark – et skidt valg, for de offentlige ydelser til Carina oversteg utvetydigt OECD’s grænse for relativ fattigdom.

“Jeg kan godt frygte, at sådan en historie vil påvirke juleindsamlinger til fattige danskere. Nogle gange har den slags historier en tendens til at leve videre,” siger Klaus Nørlem, generalsekretær i Dansk Folkehjælp, i sidste uge til Kristelig Dagblad.