Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Europas største køkkenproducent, omfattende bl.a. HTH, har sendt sit mediabudget i konkurrence.

Lige nu er der en konkurrence i gang om mediabudgettet hos svensk-baserede Nobia, der er Europas største køkkenproducent med operationer i 10 lande og en omsætning omkring 12 mia. kr.

Nobia er ikke kendt – men det er HTH, Invita og Unoform, og firmaet har således ganske betydelige aktiviteter i Danmark. Både HTH og Invita er på Berlingske Nyhedsmagasins liste over de 1000 største virksomheder, og er tilsammen noteret til en omsætning på over 2 mia. kr.

Nobias øverste chef hedder Preben Bager, og han kommer fra HTH.

Det er det samlede mediabudget, der er sendt i udbud, og det vil sige formentlig mellem150 og 200 mio. kr. Eksisterende bureauer skal være bl.a. Mediacom, Carat og IUM. Det er ikke lykkedes at afdække, hvem der deltager i konkurrencen.

Det står heller ikke klart, om Nobia er fast besluttet på at samle hele budgettet hos kun et bureau, eller om man fortsat er parat til at splitte budgettet op.

Der er nok tale om et stort budget, men når det deles ud på mange brands og mange lande komplicerer det mulighederne for stordrifts-fordele

Trods adskillige forsøg på at få fat i enten marketingdirektør Carl Kristian Birk fra HTH eller presseafdelingen i Sverige er det ikke lykkedes at få en kommentar fra selskabet.

På reklamebureausiden arbejder HTH med Kunde & Co og Invita med Nørgaard Mikkelsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club