Konkurrence om mediebudget på 8,6 mia. kr.

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Budgettet er globalt og omfatter både healthcare og FMCG-produkter.

En konkurrence om et mega stort globalt mediebudget er formodentligt på vej.

I hvert fald fortæller engelske Campaign, at GSK har indledt samtaler som optakt til en mere formel konkurrence om sit mediebudget, der vurderes at være på 1 mia. Pund – eller ca. 8,6 mia. kr.

Budgettet er fordelt på forskellige bureauer: Bl.a. sidder PHD på USA, mens Mediacom har England og Starcom Media-Vest samlede forskellige europæiske markeder op i 2010. Heriblandt Danmark.

Så vidt Campaign erfarer, er ambitionen at nå frem til et samarbejde med et enkelt neværk.

Forlydenderne om konkurrencen kommer oven på, at GSK har bekræftet planer om at restrukturere sine europæiske pharma-forretninger for at reducere omkostningerne.

Ud over pharma rummer GSK også FMCG produkter som Ribena og produkter inden for tandpleje.