Kunderne vil have mere for mindre. Det er en oplevelse, mange bureauer har. Men spørgsmålet er, om Fødevarestyrelsen har strammet skruen for meget i forbindelse med et udbud på en ny nøglehulskampagne.
I hvert fald lykkedes det ikke at finde et bureau i første omgang, og derfor skal man ud i et nyt udbud i foråret.
“Vi kørte udbuddet i slutningen af 2011 og vurderede her i januar. Men vi fandt ingen, der efter vores opfattelse kunne løfte opgaven, og derfor har vi givet alle afslag. I foråret vil vi så køre et nyt udbud,” siger Susanne Dunch, der er ernæringsfaglig medarbejder med bl.a. ansvar for nøglehulskampagnerne.
Det var dog heller ikke fordi, fødevarestyrelsen var blevet overrendt med bud. Susanne Dunch fortæller, at 13-14 bureauer henvendte sig, men at kun et begrænset antal bød.
Men kender man bureaubranchen, så er det ikke nødvendigvis så underligt, når man hører konditionerne.
F.eks. var budgettet på 1,05 mio. kr. – heraf ca. halvdelen til mediaindrykning – og konkurrencen var uden prekvalifikation. Desuden skulle det også dække afholdelse og håndtering af en eventuel konkurrence.
Desuden var opgaven faktisk større og mere krævende end kampagnerne i 2010 og 2011 – men budgettet var lidt mindre.
“I de to foregående år var opgaven rettet mod butikkerne. Nu er nøglehulsmærket udvidet til også at omfatte spisesteder og det, vi kalder På farten. Mærket er ved at blive 24/7 og derfor skal vi ud på flere arenaer med kampagnen,” siger Susanne Dunch.
Forløbet af første udbud har dog gjort Fødevarestyrelsen klogere. Næste gang vil man afholde et udbud med prekvalifikation. Desuden skal der kigges på budgettet.
“Opgaven skal ses i sammenhæng med, at den skal bygge videre på noget eksisterende. Designlinjen er lagt. Så det er alene strategi og koncept for at komme ud til alle arenaer, der skal arbejdes med. Men vi skal have kigget på, om der skal ske noget med budgettet,” siger Susanne Dunch.
I 2010 anvendte Fødevarestyrelsen Operate og i 2011 Wagawaga til nøglehulskampagnerne – der bl.a. rummede en konkurrence.