Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

En række store internationale bureaukonkurrencer præger i øjeblikket mediabureauerne. Telenor er en af dem, der kan få afledte effekter.

Det er ikke altid lige let og sjovt at være dansk mediabureaudirektør. For uanset hvor godt man synes, man servicerer sine kunder, så ryger mange af de store internationale budgetter jævnligt i konkurrence, hvor man skal bruge en masse timer – uden nødvendigvis at have stor indflydelse på, om man genvinder kunden.

Lige nu er en række store internationale konkurrencer i gang – og en af dem er Telenor, der fylder ret meget i Danmark og Norden.

Telenor har ikke returneret Bureaubiz’ henvendelse, men såvidt Bureaubiz erfarer, så er det en konkurrence om det europæiske budget, der er i gang med henblik på en konsolidering. D.v.s. de nordiske lande samt nogle østeuropæiske.

Telenor har tidligere konsolideret sine budgetter i Asien, og vil nu gentage succesen i Europa. Men angiveligt er det ikke en populær proces i de lokale marketingafdelinger, for den er meget procurementstyret.

OMD har budgettet i Danmark og Norge, mens Carat har det i Sverige.

Genvinder OMD budgettet plus Sverige, gør det ondt på Carat – men får ikke de helt store konsekvenser. Men går Carat ind i konkurrencen og vinder, så kan det give problemer i Danmark, hvor bureauet har Telia.

Spørgsmålet er i det hele taget, om nogen af de store mediabureauer kan vinde Telenor-budgettet uden at det får afledte effekter. Telesektoren fylder meget i medieverdenen.

SAS, der ligger hos Mediacom, er en anden af de store nordiske kunder, der har sendt sit budget i konkurrence.

Unilever er et af de helt store globale budgetter, der er i spil lige nu. Man har tidligere konsolideret sit budget hos Mindshare, og man vil som udgangspunkt opretholde en konsolidering. Men såvidt Bureaubiz erfarer, så har man blødt lidt op på det og åbnet for regionale valg.

Endelig er også Johnson & Johnson i spil. Her skal der være tale om en europæisk konkurrence, og så vidt Bureaubiz erfarer, håndteres budgettet af Vizeum.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club