Når Microsoft og Nokia bruger penge på at indrykke tv-reklamer, går nogle af de dyrebare sekunder på at vise Apples produkter. Det er en dårlig ide mener to eksperter.
Microsoft sammenligner sin nye tablet, Surface, med Apples iPad for at vise, at Microsofts tablet på flere parametre – støttefod, indbygget støttefod, usb-port, tastatur og en pris under 500 dollar – bedre kan betale sig.
Nokias tv-reklame går ud på at vise de to konkurrenter – Apple og Samsungs – slagsmål med hinanden med det formål at vise, at Nokia opfører sig mere ’voksent’.
Men hverken brand-ekspert Martin Roll eller seniorpartner hos Jøp, Ove & Myrthu, Esben Høstager synes, at den slags sammenlignende reklame er særlig god.
”Jeg vil aldrig anbefale en kunde at sammenligne sig direkte med konkurrenten. Det gør forbrugerne, det gør en masse sites og det gør medierne. Derfor gælder det for virksomheden selv om at finde sin egen identitet”, siger Martin Roll til Jyllands-Posten og fortsætter:
”Et brand består af to ting. Det består af funktionelle og følelsesmæssige elementer. Hvis man kun slår sig op på det rent funktionelle – sådan som Microsoft gør det, ved at sætte sin tablet ved siden af en iPad – jamen, så er man kun så og så god, indtil der kommer en ny konkurrent med flere funktioner”.
Og Esben Høstager er enig i kritikken:
”Jeg stiller mig skeptisk over for effekten. Apple er begunstiget af en masse loyale forbrugere, som for en stor dels vedkommende ikke vil høre tale om, at nogen kritiserer deres idol. Og da slet ikke en konkurrent.” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 13).