Konservativ selverkendelse: Partners’ kampagne virkede ikke

Peter Engholm
25@mail.dk

Brancheklip: Den konservative formand, Søren Pape, gør status oven på valget i juni, der gav en historisk lav tilslutning. Stop-kampagnen ramte ikke rigtigt.

Det blev en ilddåb for Wibroe, Duckert & Partners, da det Konservative Folkeparti valgte bureauet som sin samarbejdspartner i begyndelsen af året.

I april blev Stop-kampagnen lanceret – da stod partiet til ca. 4,7 pct. af stemmerne, men ved valget den 18. juni var tilslutningen nede på 3,4 pct.

Partiet har ikke været præcis og skarp nok i sine politiske udmeldinger, lyder evalueringen nu fra partiformand Søren Pape til Ugebrevet A4.

Og han peger konkret på partiets Stop-kampagne som eksempel på, hvor De Konservative ramte skævt. Kampagnen introducerede bl.a. det omdiskuterede begreb ”nazi-islamisme”.

”Kampagnen fik ikke den tiltænkte effekt og det boost, vi havde håbet på. Vi fik masser af taletid, ja. Men noget af det kom til at fylde så meget og var så kraftigt i sit udtryk, at det tog overhånd og fik en negativ drejning, og det blev vi fanget i,” siger Søren Pape til Ugebrevet.

”Det må vi bare lære af, for dér ramte vi ikke rigtigt,” lyder konklusionen.

Da den Partners-skabte kampagne havde premiere, lagde Bureaubiz dagbladsannoncen og seks outdoor med i omtalen – og det blev en af dette års mest diskuterede artikler. Den første håndfuld kommentarer var positive, hvor efter det – mildt sagt – bølgede frem og tilbage.

De Konservative svarede godt to uger senere igen, da partiet fremlagde en undersøgelse, der viste, at kampagnens målgruppe var enig i de lancerede budskaber. Dette udløste ligeledes en stor debatlyst. 

Umiddelbart får evalueringen af kampagnen ikke konsekvenser for bureau-partneren. Hos de konservative lyder meldingen, at Partners fik stillet en opgave – og at denne blev løst.

Mellem valg er der typisk ganske lidt bureau-relateret markedsføring fra partierne, og på denne baggrund skal der angiveligt ikke lægges noget i, at samarbejdet mellem Konservative og Partners ikke gør meget væsen af sig for tiden.

Partners kom på banen som de Konservatives bureau oven på et tumultarisk farvel til partiets forrige samarbejdspartner. Integral var blevet opsagt som partiets bureau i december, og måneden efter kvitterede bureauet med en – i medierne ret omtalt – stævning. Anledningen er, at Integral mener at have næsten 1,8 mio. kr. til gode for arbejde, der er blevet udført, men ikke betalt.

Partiet mener på sin side, at der i fællesskab skulle fundraises midler, og at bureauet ikke løste sin del af aftalen. 

Der er nu berammet en retssag ved Københavns Byret. Sagen er sat til behandling den 25. januar 2016 og forventes at vare tre dage – altså med afslutning den 28. januar.

Kilde: Ugebrevet A4