Af Peter Engholm 25@mail.dk

Brancheklip: Konservative beskyldes for at bruge slogan, de ikke har betalt for. Men partiet oplyser, at man allerede har betalt 2,5 mio. til bureauet, der herudover kræver 1,8 mio. kr.

BT fortsætter med at beskrive striden mellem reklamebureauet Integral og Det Konservative Folkeparti.

Dagens historie hedder ”BT afslører: K brugte slogan – men nægter at betale for det” – en kras rubrik, som dog stort set underkendes sidst i artiklen.

Historien handler om, at sloganet ”Gør noget ved det” – udviklet af Integral – blev brugt i 2013 og 2014. Dette kædes sammen med, at partiet afviser at betale 1,7 mio. kr., som Integral mener at have til gode for udført arbejde.

Det nye i dagens historie er imidlertid – og beskrevet i sidste afsnit i artiklen – at Det Konservative Folkeparti til BT siger, at ”man har betalt 2,5 millioner til Integral, og at man i øvrigt ikke har fået yderligere fakturaer”.

Og så længe de stridende parter ikke er mere detaljerede i deres kommunikation, end tilfældet er, kan det være svært at konkludere, om de nævnte 2,5 mio. kr. omfatter sloganet eller ej.

Til BT siger Casper Janns, adm. direktør i Integral, at sloganet er en del af Brand Essence-projektet, og at dette arbejde endnu ikke er færdigafregnet.

Ifølge avisen ser partiet ”med sindsro” frem til en afgørelse i byretten, og således tyder intet på, at striden vil blive løst forinden.

De godt 1,7 mio. kr, som Integral har stævnet Det Konservative Folkeparti for, fordeler sig på 575.000 kr. i månedlige honorarer, det resterende beløb (350.000 kr.) efter Brand Essence-aftalen samt 850.000 kr. i betaling for de aftalte projekter.

Læs BT-artiklen her.

Kommentarer

  1. Rubrikken underkendes da overhovedet ikke i artiklen. Tværtimod bliver det da skåret ud i pap:

    »Jeg kan bekræfte, at vi som del af Brand Essence-projektet har udviklet sloganet ’Gør noget ved det’, og at dette arbejde endnu ikke færdigafregnet,« siger direktør i Integral Casper Janns

  2. Det er Casper Janns synspunkt, og han er part i sagen, hvor de åbenlyst er uenige.

    De er blevet uenige om 1,8 mio. kr. ved udgangen af 2014. Sloganet blev brugt allerede i 2013 og de konservative har betalt 2,5 mio. i den periode.

    Skal vi ikke bare sige, at det vanskeligt gennemskueligt, hvad de har betalt for og ikke betalt for – og at rubrikken således fremstår betydeligt strammet.

  3. Nu er jeg ikke inde i sagens detaljer, men det er da en lidt mærkværdig læsning af BT’s artikel – og nu er det godt nok BT, men alligevel. Det at de konservative evt. har betalt for nogle opgaver hos bureauet, fritager dem da ikke for at betale for andre opgaver de har sat igang. Hvis man f.eks. ikke betaler sin skat et år, slipper man jo heller ikke for tiltale ved at henvise til at man har betalt meget i skat nogle andre år.

  4. Sloganet blev taget i brug allerede i 2013. De konservative har betalt 2,5 mio. kr. undervejs. Og i slutningen af 2014 kommer det så frem, at man er uenige om 1,8 mio. kr.

    Hvilke aftaler, der er indgået, og hvad der er betalt for og ikke betalt for bliver nu genstand for en retssag.

    Rubrikken beskylder de konservative for at have stjålet et slogan, men det er der ingen dækning for at påstå.

    Bemærk iøvrigt udtrykket “ikke færdigafregnet”. Der er åbenbart i henhold til Casper Janns selv allerede betalt noget for det.

  5. En samlet regning på 4,3 millioner kroner er også en slags penge. Resultatet taler for sig selv.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club