https://www.youtube.com/watch?v=JLomtx-I9UU
Det er holdninger på den store klinge, der bringes til debat i en ny kampagne fra Danida og Udenrigsministeriet, der har allieret sig med hele fem bureauer til at løse opgaven – herunder en konstellation mellem Konstellation og de tidligere Partners-folk Torp og Berthelsen.
Til september skal statslederne i FN enes om nye verdensmål, og i dag lancerer Danida og Udenrigsministeriet en ny videnskampagne, der fokuserer på målene.
Problemet er ikke sympatien – for den er der i rigt mål hos de fleste danskere, men vi er bare ikke specielt engagerede i at få viden om verdensmålene.
Derfor vil Udenrigsministeriet gøre en indsats for at få flere til at tage stilling til, hvad der er vigtigst at sætte fokus på lige nu for at skabe en bedre verden. De nye FN-mål får nemlig også betydning for danskerne selv.
Til at præsentere kampagnen er der udviklet et lille univers med to karakterer, Dan & Ida, med Jonas Smidt og Mette Horn i hovedrollerne. De holder til ved en pølsevogn, hvor de med deres helt forskellige personligheder diskuterer, hvordan verden kan blive et bedre sted.
Konstellation står bag udvikling og eksekvering af det sociale og digitale koncept, og har sammen med TorpBerthelsen udviklet kampagnens elementer. Publikum Kommunikation og Invirke har stået for udvikling af kampagnens strategi og faglige indhold, mens Syntese har stået for medieindkøb.
Da det netop er en videnskampagne, er der valgt en rent digitalt drevet contentstrategi. Kampagnen er bygget på over 40 elementer, som vil blive lanceret på digitale og sociale kanaler hen over en kampagneperiode på 8 uger. Contentet er udviklet over 4 temaer: opmærksomhed, refleksion, viden om resultaterne indtil nu og viden om de nye verdensmål. Det er blevet til 14 film, 22 korte og lange artikler, en digital aktivering og et website, der samler alt indhold m.m.
”Her er en kunde, der har turdet gå all in på content. Med denne kampagnetype får vi mulighed for at ramme med mange forskellige typer indhold, drive kampagnen dynamisk og øge muligheden for at ramme præcist i målgruppen. Dermed kan vi skabe interesse og involvering i en kampagne med et budskab, der er tungt og kompliceret at forklare med en enkelt reklamefilm,” siger Nicolai Elmqvist, der er adm. dir. og partner i Konstellation.
Verdensmål kan lyde verdensfjernt – men for for 15 år siden fastsatte FN 8 andre mål for at reducere verdens fattigdom, og de virkede faktisk. Men de nye mål bliver endnu mere ambitiøse. Nu skal de både handle om at udrydde fattigdommen og om at gøre hele kloden mere bæredygtig.