Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Opfølgeren hedder #BarBandits, der er et spil, som kobles sammen med ølhanen. Carlsberg er i gang med at bygge en portefølje af aktiviteter.

Først kom #happybeertime, der fik stor opmærksomhed og bl.a. vandt en DIA. Nu kommer så #BarBandits – et spil til barer, som ligeledes er udviklet af Konstellation.

Umiddelbart to forskellige aktiviteter, der hver for sig er eksponent for markedsføring i den digitale tidsalder.

Men der er en større sammenhæng i de to. Begge aktiviteter sigter mod en større indsats fra Carlsberg side i forhold til at styrke relationen til barerne.

“Målet er at etablere en portefølje af aktiviteter, som barerne kan tage i brug i forskellige situationer med henblik på at skabe omsætning. Platformen har navnet BarBox, og både #happybeertime og #barbandits bliver en del af porteføljen. Men vi lancerer først BarBox’en senere, når vi har aktiviteter nok,” siger Martin Majlund, der er Group Marketing Tecnologist.

BarBox’en kommer desuden til at fungere som crowd sourcing for hele koncernen, hvor aktiviteter på et marked kan lægges ind og måske bruges andre steder.

#BarBandits er et spil, der kobles sammen med ølhanen.

I dette tilfælde gøres det ved en trådløs kobling mellem ølhane, en skærm i baren og i sidste ende Instagram. Når bartenderen tapper en øl, sættes spillet i gang. Et interface inspireret af de velkendte enarmede tyveknægte. Men istedet for æbler og pærer er det Instagram billeder af deltagende gæster, der er i spil. Hver gang, der tappes en øl, ruller spillet, og når en gæst har tre billeder på skærmen udløser det en gratis øl.

“Hele fidusen med disse aktiviteter er, at vi ikke skal have gæsterne til at downloade en app. De skal gøre, hvad de allerede gør, når de hygger sig i byen: Tag et billede på Instagram og så blot hashtagge det #BarBandts eller #happybeertime – så sørger vores systemer for at bruge dette indhold på skærmen direkte fra Instagrams API,” siger Martin Majlund.

Konstellation er Carlsbergs partner på udvikling af aktiviteter til BarBox.

Se en præsentation af #BarBandits her:

Og se en præsentation af #happybeertime her:

Kommentarer

  1. Man kan derfor meget vel vinde en øl… på en hel masse andre BarBox-barer (rundt om i verden), end den man selv er på… #gamemechanics #fælleshashtag

  2. Virkelig fedt drenge – gennemtænkt og sjov gimmick. Godt fulgt op!

  3. En god ide, ligesom HappyBeerTime var.
    Bliver spændende om den kan implementeres i virkeligheden eller om den ender som en explorativ øvelse, en PR case eller et par Awards.
    God vind

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club