Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kim Jong Andersen's afløser er fundet. Samtidig er ledelseskiftet faldet på plads, efter at stifter Jakob Langemark er fratrådt som adm. direktør.

Hello Group har pr. 1. december fået ny kontaktdirektør, efter at Kim Jong Andersen skiftede til Creuna. Det drejer sig om Helene Abel Hansen, der kommer fra AdPeople, hvor hun også havde titel af kontaktdirektør.

“Vi slog stillingen op og fik 20-25 ansøgere. Profilen var ikke ligetil: At have tilstrækkelig ledelseserfaring og samtidig beherske spændingsfeltet mellem online og offline. Men det var ikke svært, da jeg blev ringet op af Helene, som jeg har arbejdet samen med i fem år hos People Group. Jeg ved, at hun besidder de krævede kommunikationsdiscipliner – offline som online – at hun har international erfaring og har håndteret komplekse kunder,” siger Peter Schmidt, adm. direktør i Hello Group.

Hvis du kendte hende, hvorfor så ikke bare ringe hende op?

“Vi ville gerne se, hvad der var derude – og umiddelbart er jeg ikke tilhænger af, at man søger at stjæle fra nogen, som man har haft et langvarigt samarbejde med. Men det passede ind i Helenes liv at prøve noget nyt, og så er sagen jo en anden,” siger Peter Schmidt.

Han pointerer, at Helene Abel Hansen ikke er så teknisk stærk som andre på webbureauet, men fremhæver i stedet det nødvendige i at have ledelseserfaring, når man skal lede en afdeling med ni accountfolk – og derudover være stærk på kommunikations- og strategidelen.

“Vi bliver i stadig højere grad valgt som lead-agency. Og til de kunder, der er afhængige af de digitale kanaler og modne nok til at vælge blot ét bureau, skal vi – udover engagerende onlineløsninger – kunne levere strategi, forretningsforståelse, komunikation og branding på et højt niveau,” siger Peter Schmidt.

Med til at komme kunderne i møde og sprede de klassiske discipliner i webbureauet – sådan skal ikke blot Helene Abel Hansens tiltræden ses, men Jakob Langemarks nye rolle som kreativ direktør. Den 1. september overlod bureauets stifter pladsen som adm. direktør til Peter Schmidt.

“Jakob laver det, han er afsindig dygtig til: Konceptudvikling og digital forretningsudvikling. Det styrker os at få disse discipliner forankret i den kreative afdeling. Derudover er Jakob i den nye funktion med til at styrke det tværgående samarbejde i huset,” siger Peter Schmidt.

Det lyder alt sammen meget rigtigt – men hvorfor egentlig først nu den fokus på strategi og kommunikation?

“Niveauet har været der på bureauet, men det er først nu ved vinde gehør hos kunderne. Det kræver flere år at opbygge den troværdighed, der skal til, for at kunderne har tillid til, at det strategiske og kreative niveau er højt nok. Men vi er der nu – og derfor skal vi kunne levere,” siger Peter Schmidt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club