KPMG er klar med en imagekampagne, der skal repositionere selskabet på det danske marked.
Baggrunden for kampagnen er ganske dramatisk. Forhistorien er nemlig, at partnerne i den danske del af revisionsselskabet brød ud og valgte at fusionere med konkurrenten EY tilbage i november 2013.
Det efterlod KPMG uden dansk repræsentation, og derfor blev den tidligere NKT topchef Thomas Hofman-Bang ansat til at bygge selskabet op igen.
Igennem 2014 havde KPMG fokus på at få den nye organisation på plads, mens EY måtte afvente konkurrencemyndighedernes godkendelse af det nye selskab.
Det momentum udnyttede de andre revisionsselskaber sig af og det betød et første kvartal sidste år med større profilering end normalt på revisormarkedet.
Faktisk steg markedsføringsomkostningerne i revisionsbranchen med 70 procent ifølge Gallup Adfact.
Nu har KPMG så genetableret sig som revisions-og rådgivningsvirksomhed med foreløbig godt 350 medarbejdere og ifølge dem selv med mere end 1000 kunder.
Og således er man også klar til at gå ud med en imagekampagne, der med hjælp fra Kontrapunkt skal positionere selskabet som en innovativ rådgivningsvirksomhed.
”Efter et intenst og spændende år med genopbygning af KPMG har vi nytænkt brandet og skærpet vores profil gennem en strategisk repositionering. Vores mission er at redefinere den traditionelle revisions- og rådgivningsvirksomhed,” siger CEO og Senior Partner i KPMG, Thomas Hofman-Bang, og fortsætter:
“Vi er pionerer, vi udfordrer status quo, og vi sætter nye standarder for professionalisme, integritet og transparens. Samtidig møder vi vores kunder med energi og entusiasme, og det er den samme historie, vi fortæller i vores brandingaktiviteter.”
Det innovative ligger blandt andet i, at der er lige stort fokus på revision, skat og rådgivning, siger kommunikationschef Mette Grøn, mens konkurrenterne ifølge hende stadig er mest fokuseret på revision.
”Vi taler i den nye kampagne med en klar udfordrerstemme, og sætter nye standarder indenfor professionalisme, integritet og transparens,” siger Mette Grøn.
Mens elementerne i kampagnen følger KPMGs internationale udtryk, så er iscenesættelsen nytænkt. Den blå farve er frisket op og logotrækkene anvendes i en nyfortolket outline-skrift. Udtrykket er tænkt at være kontant, selvsikkert og udfordrende i både ord og billeder.
Budskaberne ‘Don’t just win the game. Change it og ‘Don’t plan for the future. Own it’ er tænkt som at være med til at understrege KPMGs ambition om at sætte nye standarder.
Kontrapunkt har været med i hele processen og står for eksekvering af brandstrategien, men også medarbejdere, partnere og kunder har været inde over fundamentet for den nye brandstrategi.
Om den nye strategi siger partner i Kontrapunkt, Svante Lindeburg:
”Mange organisationer taler om at gøre ting på en ny måde. Det særlige ved KPMG er, at de har modet til at føre ambitionerne ud i livet. Kunsten har været at udvikle en platform, som giver KPMG en klar udfordrerstemme og udnytter deres nye position på markedet. Det har samtidig været vigtigt at fastholde troværdigheden, som er så afgørende i revisions- og rådgivnings-branchen.”
Kampagnen kommer til at køre indtil sommer i første omgang og kommer på print (Berlingske Business, Jyllands-Posten og Berlingske Business Magasin), online og outdoor samt i Københavns Lufthavne.