Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Arla åbner en ny butik med et sortiment, der repræsenterer en ikendt side af mejerigiganten.

Stor, større, størst. Arla er mest kendt som giganten, der tromler hen over de små. Og for storproduktion. Og ugens fusions-meddelelse lægger yderligere til størrelses-dimensionen.

Men der er en anden og meget mere ukendt side af Arla, og den skal københavnerne nu lære at kende gennem en ny butik i Torvehallerne. Med Kontrapunkt som udvikler af hele konceptet og designet.

Det drejer sig om oste, som indtil nu har været forbeholdt Michelin-restauranter som Kokkeriet og Geranium. Det er sket under navnet Unika.

“Unika-programmet blev grundlagt for over ti år siden og er ledet af John Gynther – blandt kokke kaldet “Ostemanden”. Han havde en drøm om at skabe enestående oste på højde med de franske men baseret på den nordiske natur og fauna. Danmark har en århundrede gammel mejerikultur og nogle af verdens bedste mejerister, så vi tog udfordringen op og gik i gang med at eksperimentere og udvikle,” fortæller innovationsdirektør hos Arla, Arun Prabhu.

Resultatet blev ni oste med personlige, nordiske og lidt krøllede navne som Havgus, Gnalling, Rød Løber og Danmarks første officielle råmælksost – Lykkebjerg. Hver ost med sin særlige karakter og smag.

Udfordringen for Kontrapunkt var at udvikle en butik for Unika-serien, der på én gang præsenterer Arla fra en ny side, men samtidig også står ved, at den er en del af Arlas univers.

“Særligt københavnere har en følsomhed over for Arla. De ved godt, at Arla er en stor mejerivirksomhed og ikke et lille gårdmejeri. Derfor var vores råd, at Arla skulle stå ved, hvem de er og vende sin størrelse til noget positivt. Arla er markedsleder, og hvis nogen skal gå forrest og forny den danske mejerikultur, så må det være dem. Den visuelle identitet rammer den balance: På den ene side er logoet elegant og selvsikkert – på den anden side er det også personligt og imødekommende,” siger Mads Quistgaard, designdirektør hos Kontrapunkt.

Bureauet har lavet alt fra butiksdesign og visuel identitet til kommunikationskoncept, som er rullet ud på alt fra skilte, poser og labels til promotionsmateriale, der beskriver de enkelte oste.

Der vil konstant være mellem 10 til 15 Unika-produkter i serien, men sortimentet vil skifte løbende. Smag og konsistens varierer over året i takt med årstiderne og sammensætningen af køernes mælk. Tanken er at også butikkens identitet følger årets sæsoner og på den måde har en indbygget fleksibilitet.

Unika rummer i dag også friske mejeriprodukter som smør og fløde.

 

Arla logo

 

 

 

Arla logo2

Kommentarer

  1. Kontrapunkt for pokker – nu må I altså til at forny jer. Vi er trætte af at kigge på den samme font hele tiden. Det nye Arla univers ligner en mellemting mellem Apotekerne og Bruuns Bazaar. Efterhånden så bruger
    I næsten jeres egen font til alle jeres løsninger. Det fungerer ikke særligt godt i dette tilfælde. Det ligner polsk design fra 50érne.

    Kom nu mand – tag jer sammen.

  2. Det er dansk kvalitet, når det er bedst og godt set af Arla med sådan en lille niche stadeplads i Torvehallerne. Det er gennemført og virker ægte. Prisen er høj, men det er kvaliteten også!
    Gennemført gammeldags mejeristil og rene, nordiske råvarer. Jeg synes, at det Kontrapunkt har lavet holder stilmæssigt, men jeg er jo også kun forbruger.
    Creme Fraichen holder %’en og ymeren smager godt og rent og fås på glas. Et besøg værd.

  3. “På den ene side er logoet elegant og selvsikkert – på den anden side er det også personligt og imødekommende”.

    LOL!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club