Kontrolleret nedgang i Envision

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tabet af Expert i Norge og Danmark har kostet på både top- og bund-linje. Overskuddet er dog fortsat solidt.

Envision hoppede sidste år fra 4. til 2. pladsen over landets største reklamebureauer. Men kunder gør ikke altid som bureauerne gerne vil, og derfor kan det blive svært for bureauet at holde den plads, når der gøres status for i år.

Envisions adm. dir., Mona Juul, kan glæde sig over, at hun har haft rimeligt godt styr på processen, så nedgangen i bruttoavance på knap 14 mio. kr. ikke har forhindret hende i at levere et ganske solidt overskud på knap 18 mio. kr., hvilket svarer til en overskudsgrad på omkring 20.

Mona Juul konstaterer da også, at regnskabet er landet på godt og vel det budgetterede.

Den primære forklaring på nedgangen skal findes i tabet af Expert, der valgte at flytte bureauarbejdet til Norge.

“Vi kendte jo til Experts exit i meget god tid og afviklede først Norge og siden Danmark. Men det er klart at 4 kæder i 2 lande, hvor vi oven i købet har fungeret som ekstern marketingafdeling, koster at afvikle. Og vi mangler omsætningskronerne,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Men altså – det er jo ikke noget at tude over. Det går op og ned, og så længe vi kan styre det bare nogenlunde og lande bedre end budget – så går det nok.”

Der har også været udfordringer på andre kunders aktivitet – uden at Mona Juul dog vil gå nærmere ind i dette.

Mindre fra Dansk Supermarked

Det er dog en kendt sag i markedet, at Dansk Supermarked ikke har holdt sig til Envision i markedsføringen af Bilka og Føtex, som det ellers blev aftalt for et par år siden.

Begge kæder har købt ind hos andre bureauer, og specielt Føtex har placeret en del arbejde hos Kunde & Co.

Den adfærd har dog så givet plads til, at Envision også har kunnet kigge sig omkring, og i sidste uge vandt man så taktisk kommunikation på fire Dagrofa-ejede kæder – samt markedsføringen af Meny.

Selvom samarbejdet med Dansk Supermarked således ikke har været lutter idyl, så har det også rummet gode stunder. Mona Juul fremhæver bl.a., at det er lykkedes at skabe særdeles gode resultater for Bilka.

Mona Juul synes, der har været mange ting at glæde sig over i det forgangne år, og der har været andre kundegevinster, så hun ser positivt på indeværende regnskabsår.

“Vi er stolte af nye kunder hvoraf de fleste nok først kan aflæses i det nye år. Og vi er stolte af endnu et nyt stort og yderst relevant vidensstudie om den digitale børnefamilie, en AEA for vores valgkamp for WWF og en velgennemført hackaton med fokus på future advertising,” siger Mona Juul.

Nøgletal for Envision

  • Bruttoavance 88,817 mio. kr. -13,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 890.071 kr. -7,0 pct.
  • Lønandel 64,9 (64,1)
  • Resultat af primær drift +17,873 mio. kr. -16,7 pct.

Disse tal er for moderselskabet – d.v.s. de danske bureauaktiviteter. Envision rummer også bl.a. et produktions-selskab i Vietnam. Koncernen ser således ud:

  • Bruttoavance 94,219 mio. kr. -10,9 pct.
  • Resultat af primær drift +17,434 mio. kr. -21,1 pct.