Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Dokumentaristen Christoffer Guldbrandsen er ikke det meste oplagte valg til at lave en employer branding film for Deloitte. Men det bliver mere ærligt.

Dokumentaristen Christoffer Guldbrandsen er kendt fra adskillige kontroversielle sager, der har meget lidt med erhvervsliv og store revisorfirmaer at gøre.

Ikke desto mindre er han manden bag en 11 min. lang film, der indgår i revisorfirmaet Deloitte’s langsigtede employer branding projekt.

Men det er ikke kun i valget af filmmand, at Deloitte søger nye veje i sin markedsføring. Indholdet skiller sig også ud i forhold til traditionelle rekrutteringsfilm, og så er filmen klippet sammen til en 30 sekunders trailer, der lige nu kører i biograferne.

“Det er rigtigt, at rekruttering i disse tider er lettere end i de foregående år. Men vi ser det som en langsigtet investering, hvor filmen ikke explicit skal rekruttere men skal kunne bruges i en række forskellige sammenhæng til at fortælle noget om os,” siger Katrine Kristensen, der er employer branding konsulent i selskabets HR-afdeling.

Christoffer Guldbrandsen har fået lov at arbejde som han normalt gør og relativt frit følge med en række medarbejdere i en flere uger lang periode, hvor de arbejdede på et udbud om en stor dansk virksomheds revisions-budget.

Efterfølgende har han selv klippet filmen sammen i dialog med Deloitte’s bureau, Mensch, før revisorerne fik lov at se resultatet.

“Christoffer Guldbrandsen er blevet briefet på de værdier, vi gerne vil have fortalt, men derefter har han haft frie hænder, og det var ikke meget, der blev diskuteret, da vi så resultatet,” siger Katrine Kristensen og fortsætter:

“Ideen om at gøre det på denne måde har skullet modnes i en periode, men da vi først havde besluttet at gøre det, så var det med erkendelsen, at bordet fanger. Det er en dokumentar-genre, vi har ønsket ærlighed, og så skulle der være noget meget fundamentalt galt for ikke at bruge filmen.”

Filmen slutter på vej ud til præsentationen hos kunden og efterlader således afgørelsen på udbuddet som et åbent spørgsmål. Men vandt Deloitte så kunden?

“Det ville jo have været en dejlig historie – men måske også lidt for oplagt. Vi vandt den faktisk ikke, og det er vel en del af ærligheden, at sådan kan det gå, selvom vi synes, vi har lavet et godt stykke arbejde,” siger Katrine Kristensen.

Deloitte kører samtidig et generelt branding-projekt med annoncer i Børsen. Mensch står bag og selvom employer branding og corporate branding kører som to sideløbende aktiviteter, så trækker de på samme værdier som den røde tråd i markedsføringen.

Værdierne er formuleret omkring uformel tone, høj faglighed og nåleøjet – d.v.s. at der skal leveres, der stilles krav.

Det uformelle udtrykkes ikke kun med den tone, der er mellem medarbejderne i filmen, men skal også gerne opleves gennem formen.

“Den er mere upoleret end normalt for sådanne film. Den er f.eks. optaget på et tidspunkt, hvor vi var midt i en intern flytning, og derfor er nogle af kontorerne fyldt med flyttekasser. Vi kunne i stedet have sikret at få dem pakket ud, så det så mere rigtigt ud. Men samtidig er der stor fokus på vores faglighed,” siger Katrine Kristensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club