Kontroversielt bureau: Tilgivelse er bedre end tilladelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Citrusmedia går ofte til kanten i deres arbejde for kunderne. Men bureauet påtager sig selv risikoen for sagsanlæg og holder kunden skadesløs.

Citrusmedia laver guerillamarkedsføring til unge og den form for markedsføring fører ind imellem til kontroverser med myndighederne.

I sidste uge kom det frem, at Aarhus Kommune har meldt Citrusmedia til politiet for at have tegnet graffiti med kridt på gågaderne i Aarhus.

“Tilgivelse er bedre end tilladelse. Det er et mantra, der kendetegner guerillamarkedsføring”, siger Jonas Sand, salgschef i Citrusmedia og fortsætter:

“Vi arbejder efter devisen: hvorfor spørge om tilladelse til noget, der ikke er ulovligt. Men hvis vi spørger kommunen på forhånd vil de sige nej”.

Jonas Sand fortæller, at Københavns Kommune for nogle år siden ville anmelde bureauet for en kampagne for Aalborg Universitet. Her satte man sadelbetræk på cyklerne for at trække unge til universitet.

Det blev aldrig til en anmeldelse, da bureauet fik politiadvokatens ord på, at det var helt legitimt, når det var i rekrutterings- og informationsøjemed.

“Vi oplever ofte, at myndighederne er hurtige til at sige, at det vi gør er ulovligt, de går endda nogle gange direkte til vores kunder”, siger Jonas Sand.

Jonas Sand mener, at det er helt i orden at lave den slags guerillatiltag uden tilladelse, når budskabet ikke er kommercielt.

Han erkender, at det er en gråzone, hvis det er et kommercielt budskab. Bureauet kan dog sagtens finde på at lave tiltag, der går til kanten uden at bede om tilladelse, men Jonas Sand understreger, at man aldrig gør noget ulovligt.

I næste måned skal Citrusmedia i retten, hvor Københavns kommune har anmeldt dem. Citrusmedia vil ikke fortælle, hvem kunden er, da retssagen er i gang. Men det er en offentlig virksomhed og denne gang handler det også om sadelbetræk på cykler i København.

“Kommunerne er gang på gang efter os med sadelbetræk. Men vi fortsætter, da vi kan se at folk er glade for at få dem. Og det er jo deres cykel vi sætter dem på. Hvorfor skal en, der sidder ved sit skrivebord, ødelægge det for mange?, spørger Jonas Sand.

“Det vigtige for os er, om det giver folk værdi. Vi lægger f.eks. ikke flyers i folks bilruder, for det bliver de irriteret over, men et cykelsaddelbetræk, bliver de glade for”.

Citrusmedia mener ikke at de overskrider nogen grænser, og har altid en tæt dialog med kunden:

“Vi har altid meget sparring med kunden og fortæller om risikoen. Hvis kunden bliver kontaktet på grund af en kampagne, beder vi dem altid om at henvise til os. Vi tager os selv af, hvis der bliver et juridisk efterspil og vi betaler også en eventuel bøde. Så kunden har ingen risiko i den henseende”.