Kontroversielt bureau vinder retssag over København

Peter Engholm
25@mail.dk

Citrusmedia går til kanten i sit arbejde for kunderne, men ikke over stregen. Det har bureauet rettens ord for i en sag om cykelsadelbetræk, hvor Københavns Kommune var anmelderen.

Hensigten er at bringe sine kunder i forbrugernes søgelys, men Citrusmedia opnår til tider også selv at komme i myndighedernes søgelys, når guerillamarkedsføringen ruller ud.

Københavns Kommune har tidligere villet anmelde bureauet for en kampagne for Aalborg Universitet – for at bruge cykelsadelbetræk i kampagnen, men Citrusmedia fik politiadvokatens ord for, at det var i orden, når det skete i rekrutterings- og informationsøjemed.

Næste gang stoppede sagen ikke her – igen var det en strid mellem Citrusmedia og Københavns Kommune, og også om ”omdeling af cykelsadelbetræk i det offentlige rum”.

Her har Citrusmedia nu fået rettens ord for, at kampagneformen og mediet er fuldt ud lovligt.

”Det var en kampagne for Det Kongelige Teater og Ophelia Beach, som Københavns Kommune i øvrigt var medsponsor på. Det var for en offentlig virksomhed, og man kunne have frygtet, at retten ville træffe en afgørelse, der havde efterladt fortsat tvivl om, hvorvidt man må benytte alle former for sadelbetræk. Men rettens afgørelse betyder, at alle former for sadelbetræk – både med reklame for erhverv og ikke-erhverv – er lovligt,” siger Lean Milo, direktør i Citrusmedia.

Han suppleres af Simon Hauch, advokaten, der førte sagen for bureauet:

”Spørgsmålet har længe været uafklaret, og Københavns Kommune har med forskellige midler søgt at stille hindringer i vejen. Det er derfor en befrielse, at vi nu har fået rettens bekræftelse på, at Citrusmedia har haft ret hele tiden, og at Københavns Kommune både har taget fejl og behandlet os og vores kunder forkert”.

Nu glæder Lean Milo sig over, at der er skabt ro om mediet, og at opmærksomheden kan samle sig om ”kreativ markedsføring og sadelbetrækkenes brugsværdi” – ikke om retssager.