Konverteringsrater er blevet umulige at udregne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Forbrugerne hopper ikke bare rundt mellem devices – deres købsbeslutninger er lige så skiftende. Det har den konsekvens, at man ikke længere kan udregne konverteringsrater der giver mening.

I dag bruger forbrugerne ikke bare computeren, men også tablet og især mobil til at søge efter informationer omkring produkter og brands.

Det er der ikke noget nyt i, men samtidig er adfærden og købsbeslutningerne meget skiftende, og det betyder samtidig, at det ikke længere giver nogen mening at bruge konverteringsraten som måleinstrument for, hvor succesfuld en kampagne har været.

”Det var nemmere at tracke, da forbrugerne kun brugte en device”, sagde Shane Cassels, Online Conversions Specialist hos Google til et par hundrede deltagere ved et arrangement i går i Den Sorte Diamant med titlen ’Den nye danske forbruger- og kanaladfærd’, som OMD og Google havde arrangeret.

Shane Cassels fortsatte: ”Fordi forbrugerne skifter mellem forskellige devices, er det blevet sværere at måle konverteringsraterne. Faktisk kan man ikke længere bruge konverteringsrater som målestok.”

Og at forbrugerne – især de danske – i den grad skifter mellem forskellige ’internetforbundne enheder’ kunne en anden foredragsholder fra Google fortælle:

”Danskerne er ’3-screeners’. 90% har en computer, 69% har en mobil og 47% har en tablet. Vi flytter os fra enhed til enhed afhængig af, hvor vi er og hvad tidspunkt på døgnet det er,” sagde Carsten Andreassen, der er Head of Market Insights hos Google.

Carsten Andreassen fortalte endvidere, at danskerne i gennemsnit har 3,2 internetforbundne enheder eller devices om man vil – og det giver os en plads blandt top 3 i verden.

Et af de andre mange tal, der blev vist var, at 65% af købsbeslutningerne starter på nettet, men ender et andet sted.

Samtidig er danskerne dem, der researcher mest online før et køb. Men det betyder ikke, at de køber mest online, fortalte Carsten Andreassen.

”Verden bliver mere kompleks jo flere skærme vi får, for forbrugerne bruger enhederne på kryds og tværs”.

Og det er heller ikke usædvanligt, at forbrugerne søger efter informationer om et produkt online, men køber det i en butik. Ligesom at det modsatte også er tilfældet, fortalte Carsten Andreassen.

Google og OMDs budskab var, at udfordringen ligger i at forstå den rolle som enhver device spiller i forbrugerens beslutningsproces – hvor og hvornår er de på hvilke devices – og hvordan samspillet mellem de forskellige devices skal være.

Og Peter Loell, Head of Data and Technology hos Resolution Media/ OMD, mente at løsningen på disse udfordringer – især også fordi det ikke lige ligger til højrebenet, at marketingbudgetterne bliver større – var en datadrevet tilgang til marketingprocessen, der på grund af kompleksiteten meget gerne skulle være automatiseret.