Det bliver ikke større, når annoncørerne betaler sig vej til reklameblokkene ved Super Bowl, der spilles søndag den 5. februar. Derfor kunne den dårlige timing heller ikke blive meget større, når H&M – godt en uge før sin første Super Bowl optræden – forsøger at fedte sig ud af en sag om kopiering.
En serie fra H&M med dørmåtter, håndklæder og puder har ordene “You look nice today” og afsluttes med et hjerte.
Problemet er – som AdAge beskriver det – at designet er hentet fra Tori LaConsay. Hun malede de samme ord, opsat på samme måde (med undtagelse af fonten) og med samme hjerte, på et skilt i sit East Atlanta-kvarter i 2008.
Sagen begyndte, da folk lykønskede LaConsay med at have afsat arbejdet til H&M – lykønskninger, der skiftede til alt andet end rare ord på H&Ms Facebook-side, da “gratulanterne” fandt ud af, at kæden havde ført sig frem uden rette tilladelse.
Til at begynde med kaldte H&M det en tilfældighed – “Vi har tilknyttet et uafhængigt hold på over 100 designere, og vi kan forsikre dig for, at dette design ikke været påvirket af dit arbejde, og at ingen ophavsret er blevet krænket,” lød svaret til LaConsay.
Siden blev det – som følge af udbruddet på Facebook-siden – rettet til, at det var “inspireret” af LaConsays arbejde for at “skabe noget tilsvarende med en anden font” … samtidig med, at man på Facebook-siden børstede løs med viskelæderet for at fjerne al snak om hændelsen.
Og til sidst fjernede H&M alle opslag og hævder nu at være i dialog med LaConsay om en løsning.
En dum situation, skriver AdAge, til at begynde med – og gjort værre med en klumset håndtering.
H&M har indtil næste søndag til at få folk til at glemme sagen, inden reklamen med David Beckham rammer skærmen.