Kosmetikgigant udfordrer Matas

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om Illum, der står af discountræset og vil styrke omdømmet. Samt om Matas, der udfordres af kosmetikgigant med godt image.

Kosmetikgigant udfordrer Matas

Franske Sephora, der er en del af LHMV-koncernen har netop åbnet sin første af 15 proklamerede butikker i Danmark.

Flagskibsbutikken ligger i Illum og ambitionerne er ikke små:

“Vi sigter efter en ledende position på det danske marked og vi vurderer, vi kan opnå førerrollen”, sagde direktøren for international forretningsudvikling hos Sephora, Olivier Schaeffer, i går ved åbningen.

Matas’ adm.dir., Terje List, tager invaderingen med ro:

“Vi har set flere kæder komme og ville indtage hele verden, men de rejser jo hjem efter kort tid”.

Bruno Christensen fra konsulentbureauet Detailhandels Promotion mener dog, at Matas ikke skal føle sig sikker, fordi Sephora både har et stærkt image og en stor international kæde bag sig (Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi, p. 8).

Illum har fremgang

Illum har i et svært detailmarked formået at øge omsætningen med 10 procent i 2011.

Søren Vadmand, der kom til som direktør for to år siden, arbejder blandt andet med omdømmet for at tiltrække flere kunder.

Tidligere har han udtalt, at man ville ændre stemningen i stormagasinet, som godt måtte have lidt mere ‘krads i lakken’ og være lidt mindre stilrent.

For selvom Illum har en fornem kendskabsgrad på 98 procent, så blev stormagasinet opfattet som støvet, dyrt og snobbet.

Udover omdømmet, arbejder Søren Vadmand med at afskaffe tilbudsræset:

“Vi er ikke et discounthus og vi skal derfor heller ikke markedsføre os på pris, pris, og pris. Jeg fornemmer, at forbrugerne er ved at blive lidt mindre prisfokuserede end de har været i den seneste tid. Så det med at give 20 og 25 procent bliver der mindre af i fremtiden” (Berlingske Business, p. 10-11).