Marketing-investeringerne har fået en markant placering i årsregnskabet for Carlsberg, der blev præsenteret i dag.
Som punkt fire i oversigten på den første side står der, at “Gruppen øgede markant sine investeringer til støtte for de vigtigste varemærker, herunder investeringer i innovationer, nye produkter samt digitale aktiviteter og medie-, forbruger- og kundeaktiviteter.”
Carlsberg oplyser ikke konkrete beløb på marketingbudgettet, men lidt senere noteres det, at gruppen øgede marketinginvesteringerne med et to-cifret procenttal i alle tre regioner for at opnå rentabel vækst i markedsandele.
Carlsberg oplyser desuden, at selve Carlsberg-mærket steg 3 pct. i 2010 som følge af af øgede investeringer i fodboldaktiviteter i et år med fodbold VM.
Investeringerne retter sig både mod understøttelse af eksisterende varemærker, nye produkter og innovation i bl.a. kunde- og forbrugeraktiviteter.
Udvikling og lancering af nye mærker spiller en vigtig rolle for Carlsberg også i 2011 og sidste år bød bl.a på lancering af Tuborg Lime Cut i Norden, Kronenbourg Selection i Frankrig samt Kronenbourg 1664, Eve og Somersby på markeder i alle Carlsbergs tre regioner.
Sidstnævnte blev som bekendt lanceret første gang i Danmark med stor succes.
Carlsberg i 2010
- Omsætning 60,1 mia. kr. +1 pct.
- Resultal af primær drift 10,249 mia. kr. +9 pct.
- Nettoresultat 5,351 mia. kr. +49 pct.