Apple opfandt måske ikke app’en – men selskabet gjorde den kendt, da den nu afdøde stifter og direktør, Steve Jobs, i går for fem år siden under en af Apples klassiske produktlanceringer præsenterede begrebet App-store.
Siden er det gået stærkt. Det startede med 500 apps – i dag rummer butikken mere end 900.000, fortæller Berlingske Tidende i dag.
Et væld af andre selskaber har lanceret deres varianter af App-stores, og det forventes, at der i år vil blive downloadet 80 milliarder Apps. Vurderingen er fra analysevirksomheden Juniper, som ydermere forventer, at der i 2017 vil blive downloadet 160 milliarder apps.
Apples egne tal siger, at der er blevet downloadet 50 milliarder i perioden fra 2008 til 2013. Det er 800 Apps i sekundet. Økonomisk har Apple sendt 60 milliarder kroner i lommerne på de selskaber, der sælger Apps via App-store.
“App-store har generelt lært forbrugerne om convenience i forhold til at have betalingerne samlet i en simpel købsproces – og det har rykket ved folks forventninger til hvor nemt det skal være at betale for digitalt indhold,” siger Morten Suhr Hansen, adm. dir. i Subscrybe, til Berlingske.
Han peger på, at andre har fundet inspiration til enkle abonnementsmodeller, hvor man samler indhold fra forskellige udbydere. Det gælder f.eks. Spotify og Netflix.
Berlingske Business, p. 14