Af Niels Christiansen, redaktør hos Bootstrapping.dk
Af Jasmin Schier Mortensen, redaktionsassistent hos Bureabiz
Kresten Schultz Jørgensen mener, at Advice har håndteret Falck-sagen "så professionelt, som man kan forvente".

Brancheforeningen Kreakom er tilfreds med Advices efterfølgende håndtering af Falck-sagen. Men: ”Vi er ikke renset,” siger Advice-direktør.

Et såkaldt panel, der har undersøgt Advices opførsel og håndtering af den eksplosive Falck-skandalesag i begyndelsen af 2019, har oven på Falck-sagen godkendt bureauet.

”Vi er ikke renset; det er vigtigt at sige. Men vi har gjort det, vi har kunnet i relation til Falck-sagen.”

I spidsen for panelet er Jens Otto Kjær Hansen, der har en fortid som rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Advice har sikret sig mod, at der kan ske en gentagelse, lyder vurderingen fra et seks mand stort panel, der blev nedsat til at undersøge bureauets arbejdsmetoder.

Vi er ikke renset
I dag har Advice indført en række procedurer, der skal sikre, at bureauet ikke igen havner i en “møgsag” som Falck-sagen.

Administrerende direktør i Advice, Espen Højlund, er glad for panelets konklusion, og han er med egne ord ”klar til at slippe det.”

”Vi er ikke renset; det er vigtigt at sige. Men vi har gjort det, vi har kunnet i relation til Falck-sagen,” siger han.

For Espen Højlund har det været vigtigt at få så stor vished som overhovedet muligt, om at Falck-sagen var en enlig svale.

”Og det har vi alt mulig grund til at tro nu, efter panelet har undersøgt vores arbejde fra 2016 og frem, at det var,” siger han og fortsætter:

”Vi har i hvert fald en tryghed i, at vi kan stå på mål for, at vi er en god og ordentlig virksomhed, som har lavet en enkeltstående fejl.”

”Så kommer der da noget godt ud af den møgsag,”
Som formand for brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation (Kreakom) har Kresten Schultz Jørgensen fulgt sagen med stor interesse.

”Det første, vi gjorde, var at konstatere, at det her er en ulykkelig sag. Det andet, vi gjorde, var at holde et møde med Advices ledelse. For det første for at få en forklaring, og for det andet har vi haft en diskussion med dem for at høre, hvordan de agtede at sikre, at det aldrig nogensinde kunne finde sted igen,” fortæller han.

Kreakom vurderede, at det var en særdeles skidt sag, og at Advice helt klart havde brudt principperne for ”god skik og ordentlighed.” Men selvom der var begået et brud, ville brancheforeningen ikke ekskludere Advice. Ikke mindst, fordi Advice lagde kortene på bordet.

Kresten Schultz Jørgensen mener i dag ikke, at Advice er færdige i bureaubranchen efter at have været involveret i skandalen:

”Jeg synes bestemt, at Advice kan fortsætte deres generelt rigtigt gode arbejde. Det her bør ikke påvirke deres eftermæle. Det kommer ikke til at være definerende for Advices fremtid; det er min vurdering,” siger han og peger på, at det virker, som om Advice og bureaubranchen er i gang med at gribe den her chance til at blive endnu bedre.

”Så kommer der da noget godt ud af den møgsag,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Sagen er, at der helt åbenlyst har været en kultur i visse områder i kommunikationsbranchen, hvor etikken ikke er taget alvorligt nok.

Det handler ikke kun om Advice
Pelle Nilsson, der har været kommunikationsrådgiver i mere end 20 år og i dag er partner og direktør i PR-bureauet Resonans, mener, at det virker, som om Advice har taget opgaven seriøst med at få ryddet op efter skandalesagen. Og det på en måde, hvor han mener, det kunne tjene til inspiration for andre, der arbejder med PR på danske bureauer:

”Det at ansætte en risk-manager giver mening på et stort bureau. Men et gennemsnitligt PR-bureau i Danmark er tre ansatte – så vil det nok være lidt fjollet.”

Han mener alligevel, at der er masser ting, som alle bureauer kan gøre. De kan alle sikre sig, at alle nye medarbejdere bliver onboardet ordentligt i forhold til etik.

”Jeg er enig med Kresten i, at man må tage bestik af, hvem man er, og sige, vi skal have noget, der virker – men passe på med ikke at skyde gråspurve med kanoner. Sagen er, at der helt åbenlyst har været en kultur i visse områder i kommunikationsbranchen, hvor etikken ikke er taget alvorligt nok,” siger Pelle Nilsson, men peger på, at Falck-sagen har gjort, at der har været en lang periode, hvor der faktisk har været diskuteret etik i branchen.

”Vi står i en situation i dag, hvor etik er noget, der bliver taget alvorligt i hele branchen. Det her handler i sidste ende ikke kun om Advice.”

God håndtering fra Advice
Espen Højlund forklarer i dag, at Advice var meget hurtigt enige om, at når bureauet nu havde lavet en stor fejl, så måtte de i det mindste tage deres egen medicin og stå ved det og gå i en åben dialog med både kunder, pressen og andre stakeholders, der kunne være interesserede i at få Advices forklaring.

Kresten Schultz Jørgensen er enig og tilføjer:

”Jeg synes, at de har håndteret det så professionelt, som man kan forvente.”

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev