Af Peter Engholm, journalist

Tom Olsen, freelancer og tidl. kreativ direktør, udkommer med krimien "Dagen der aldrig kommer" og lægger sig i et ikke helt så smalt spor af forfattende bureaufolk.

Med mindre man går efter 25-års jubilæet, så bliver ens cv længere med årene. Tom Olsens cv er ikke kun langt – bl.a. kreativ direktør hos TBWA og Y&R – men også bredt.

Den kreative freelancer lancerede i begyndelsen af sidste måned sportstøj-brandet Despite, der udelukkende er fremstillet af genbrugsplast. Og nu breder han sig ind over et andet felt; skønlitteraturen, i form af krimi-genren. Den 29. oktober udkommer således ‘Dagen der aldrig kommer’.

“Jeg læser selv en del og har ofte tænkt ‘Arh, det kunne jeg da også gøre’ – og tænkt det højt. ‘Så gør det,’ lød svaret. Jeg har været tro mod krimi-genrens træk, men jeg synes, vi har set nok af sure, alkoholiserede, fraskilte dysfunktionelle arbejdsnarkomaner. Her er jeg gået i en noget anden retning,” siger Tom Olsen.

Han har taget sin kreativitet med sig ind i skriveprocessen, men ikke meget andet erfaringsgods.

“Jeg arbejder altid på andres vegne, men bogen er mit eget produkt, og en proces, hvor jeg har været meget mere alene. Og dette er første gang, jeg har lavet noget, hvor jeg selv har meget mere på spil og langt sværere ved at vurdere, om det er godt eller skidt. Det har faktisk været temmelig grænseoverskridende at få andre til at læse det,” siger Tom Olsen.

Skal koncentrere indsatsen
Et enkelt element fra marketingverdenen har han taget med: En form for fokusgruppe. Et dusin venner, bekendte og andre, der kender krimigenren, fik besked på ikke at være rygklappende i deres kritik. Da de vendte tomlen op, tog han hul på at udgive bogen på eget forlag.

I september lancerede Tom Olsen et tøjmærke, i oktober debuterer han som forfatter – og hvad skal han så i november?

“Jeg skal koncentrere indsatsen. Jeg arbejder så meget som freelancer, at jeg har en ganske god forretning – men ikke mere end, at der er plads til at lade kreativiteten flyde i andre retninger. Despite går så godt, at jeg skal tage det til next level med investorer og ansatte,” siger Tom Olsen.

Bureaufolk, der er forfattere
Med ‘Dagen der aldrig kommer’ lægger Tom Olsen sig i sporet af bureaufolk, der udkommer med bøger. Ikke så sært, måske, når man nu engang lever af at kommunikere.

Fagbogsforfattere er der er en del af, med Martin Lindstrøm og Thomas Kolster som de nok mest fremtrædende eksempler. Hanne Feldthus har mixet selvbiografien ind i faglitteraturen med ‘Den stensikre vej til fiasko’, siden fulgte den stress-relaterede beretning ‘En arbejdsnarkomans bekendelser’.

Morten Kirckhoff fik – sammen med makkeren Jan Elhøj – så stor succes med fotobøgerne om de forladte steder i verden, at han i 2017 stoppede som kreativ direktør og partner i Advance og nu er fuldstids-eventyrer og fotograf.

Thomas Rydahl lyttede sidste sommer til de anmeldelser, der reelt sagde “Please quit your day job”. Han stoppede som digital storyteller, planner og partner i Nordlid som følge af en akut succes med Erhard-trilogen; ‘Eremitten’ (2014), ‘De savnede’ (2016) og ‘De tre paver’ (2019).

Knud Romer og Martin Kongstad har hver især så markante forfatterskaber, at man næsten glemmer, at de engang har siddet på bureau – hhv. Kunde & Co og Partners.

Mikkel Jønsson, executive creative director hos Nord DDB, udkom tidligere på året med ‘Damer’, der er hans fjerde roman. Flemming Møldrup, partner i MäRK, udkom forrige år med børnebogen ‘Syv guddommelige dage i Albert Svenssons ellers ret så normale liv’. Tina Frank, med bureauet Frank & Frank i Kolding, debuterede i sidste måned med ‘Øjets anatomi’, Christian Møgeltoft med discount-bureauet reklame2go har skrevet både ‘Uskyld’ og ‘Uskyld 2 – Døden i Gentofte’ … og herefter væltede reolen med bureau-forfattere, så undskyld til dem, vi ikke fik nævnt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club