Bureau-konceptet er ikke nyt i sig selv – et netværksbaseret bureau – men selve bureauet er nyt, og bagmanden er ny i stifter-regi.
Rasmus Laumann har i sine 19 år i bureaubranchen ganske vist været vidt omkring – både som ADer, tekstforfatter, instruktør og kreativ direktør, og på bureauer som Partners, Acne, Hjaltelin Stahl – men at stifte sit eget bureau har han endnu haft til gode.
Det sker så nu, og Rasmus Laumann tager skridtet, efter at han i forrige måned stoppede efter godt et halvt år som kreativ direktør for Umwelt.
Nu hedder bureauet Baby, og det er netværksbaseret. Navnet først, for det forklarer også tilgangen til arbejdet:
”Navnet er BABY, fordi det er visuelt pænt, nemt at huske, kan stå på en T-shirt, og så er en god idé som en baby. Den skal der værnes om. Jeg tror på, at alt stort starter med en god idé – resten er netværk,” siger Rasmus Laumann.
Hvilket bringer os videre til netværket:
”Det er et bureau uden håndværkere, men det er ikke tænkt som et enkeltmandsselskab, for jeg er på udkig efter konceptudviklere og projektledere. Full-service bureauet er måske ikke dødt, men det er ganske enkelt ikke længere troværdigt, at ét bureau er god til alt. Et bureau skal derimod være fleksibelt – også med hensyn til samarbejder,” siger Rasmus Laumann.
Netværks-tanken fordrer ikke kun et stort netværk, men også at de bedste er ledige på markedet. Det mener bureaustifteren at have styr på:
”Jeg har gennem årene opbygget et stort netværk, og jeg har været vant til at skulle sætte et hold og finde den bedste til hver enkelt post. Baby bliver et sted, der altid er åben for at samarbejde med andre bureauer og freelancere. Det betyder ikke noget hvor i verden, de sidder – bare de er de bedste til at løse opgaven. Faktisk er en stor del af de bedste kreative i Skandinavien slet ikke interesseret i at være fastansat på et full-service bureau. De ved, at de tids nok kan ende på et stort bureau med bordfodbold og kantineordning,” siger Rasmus Laumann.
Netværksbureauet koncenterer sig om dét, som virksomheden har brug for – og det behøver ikke at være helt så meget:
“Mange virksomheder er rigtig dygtige til det, de laver, og de kender indlysende nok deres egen forretning ind og ud. De har ikke brug for et helt bureau, hvor de skal betale for en masse, de ikke har brug for,” siger Rasmus Laumann.
Han tilføjer:
“Jeg kan huske, at jeg engang tænkte, at hvis hele den danske reklamebranchen gik freelance, så ville maksimum 20 pct. have noget at lave. Det er ikke et faktum – men tankevækkende, hvis man tror på det.”
Baby er allerede ved at vokse sig større, idet kunder tilsyneladende deler Rasmus Laumanns syn på netværksbureauet.
”Der er gang i butikken, og vi mangler ikke noget at lave. Og jeg glæder mig til at kunne fortælle både om kunderne, de konkrete arbejder og – senerehen – om nye folk i Baby,” siger Rasmus Laumann.