Niels Peder Ravn har været kreativ direktør på reklamebureauer de seneste 11 år – først 3 år hos Adtomic og de seneste 8 år på Integral.
Nu åbner han sit eget bureau, Fat Pigeon – et bureau, der gør sit til at gøre op med klassisk bureau-tilgang:
”Efter mange år i branchen og efter mange samtaler på både annoncør- og bureau-side står det klart, at tilgangen trænger til at blive rusket op. Ideen om, at man får en brief af kunden og vender tilbage 14 dage senere i alles forventning om at ramme den rent i røven, holder ikke længere,” siger Niels Peder Ravn og uddyber:
”Det er kunden – marketingchefen – der sidder inde med informationerne og business intelligence. Vi skal ikke fortælle kunden, hvordan forretningen skal drives, men arbejde sammen om at få de rette produkter og services ud over rampen.”
Fat Pigeon kan bedst beskrives som et nomade-bureau eller et rejsehold:
”Jeg skal ikke arbejde for kunder, men med kunder. Den bedste måde at forstå hinanden – og udvikle løsninger – er at sidde sammen. Hovedordet er co-creation, og derfor vil jeg komme til at sidde fysisk ude hos kunderne – med faste intervaller hos den enkelte,” siger Niels Peder Ravn.
Det kan – i 2016 – virke helt gammeldags at gå fysisk til værks i stedet for digitalt. Til gengæld er bureauformen oppe i tiden; Ved at sammensætte det enkelte team til kunden og lejligheden via netværket.
”Jeg har været i branchen siden 1989 og kan bestykke et hold fra de mange dygtige freelancere – bl.a. plannere og kreative – der er på markedet,” siger Niels Peder Ravn.
Fat Pigeon er åbnet i denne uge, men stifteren forventer inden for den nærmeste tid at kunne præsentere de første kunder. Senere hen vil det kunne komme på tale at invitere partnere indenfor.
Bureauet – hvis navn helst skulle lede tankerne hen på budbringer og det flyvefærdige – har i første omgang fået et bord til låns hos Ocean på Østerbro i København.